'Afgaan op de 'klik' tijdens een sollicitatiegesprek leidt tot ongelijkheid'

05 OKT 2022 15:21 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Hanneke Felten, Movisie, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Nieuwe campagne en meldpunt tegen discriminatie op arbeidsmarkt | ANP

In de nieuwe campagne van jongerenvakbond FNV Young & United en Discriminatie.nl, worden jonge mensen die discriminatie op de werkvloer ervaren opgeroepen om dit te melden. Belangrijk en mooi dat dit meldpunt er komt. Het is natuurlijk erg belangrijk dat mensen die arbeidsmarktdiscriminatie meemaken dit melden. Er zijn echter twee valkuilen bij meldpunten als je deze manier gebruikt om discriminatie tegen te gaan.

Ten eerste is het een valkuil om te denken dat melden inzicht geeft in de omvang van de problematiek. De meeste mensen melden discriminatie niet. Je krijgt dus geen beeld van de grootte van het probleem maar ziet alleen het topje van de ijsberg. Een betere manier om de problemen in kaart te brengen is via een grootschalige enquête. Daarin kun je mensen direct vragen naar hun ervaringen met discriminatie in plaats van dat ze het uit zichzelf moeten aankaarten.

De tweede valkuil is denken dat een meldpunt het probleem van discriminatie structureel oplost. Als mensen melden, verandert dat vaak niet direct iets aan het probleem. De oplossing van arbeidsmarktdiscriminatie zou ook niet moeten liggen bij de slachtoffers: het vraagt verandering van bedrijven.

Een van de beste manieren om arbeidsmarktdiscriminatie tegen te gaan is door het invoeren van objectief werven en selecteren. Objectief werven en selecteren betekent dat je selecteert op basis van competenties van kandidaten. Dat zorgt ervoor dat je niet je keuze baseert op de ‘klik’ die je met een kandidaat voelt. Het voorkomt ongelijkheid, want mensen ‘klikken’ eerder met mensen die op hen lijken. Vooroordelen en stereotypen over mensen die niet op hen lijken spelen dan een rol.

Kandidaten krijgen gelijkere kansen als het werven zo objectief mogelijk gedaan wordt, zo blijkt uit onderzoek van TNO. Door objectief te werven en selecteren kan discriminatie worden voorkomen en ligt de focus niet op het melden nadat het al is misgegaan.

Hanneke Felten, senior projectleider en onderzoeker, Movisie 

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen