'Aanleg glasvezel zorgt voor prijsverschil tussen nieuwe en bestaande internetklanten'

03 NOV 2022 08:55 | Vergelijkgroep B.V.

Glasvezel komt in steeds meer steden in Nederland beschikbaar en dit zorgt voor veel concurrentie op de markt. Uit cijfers van Keuze.nl blijkt dat internetproviders nu hoge kortingen geven op internetabonnementen oplopend tot € 132,- per jaar, voor nieuwe klanten. Vaste klanten daarentegen betalen € 22,- per maand meer voor hun internetabonnement. Volgens experts lijkt er een ware ‘prijzenoorlog’ tussen de providers te zijn ontstaan.

In de afgelopen 3 maanden hebben KPN en Glaspoort 34.000 glasvezelaansluitingen aangelegd. Ook andere glasvezelaanbieders zoals DELTA Fiber en Open Dutch Fiber (ODF) hebben dit jaar een groot aantal glasvezelaansluitingen uitgerold. DELTA Fiber melde in mei 2022 dat ze 1 miljoen adressen hebben aangesloten. ODF heeft dit jaar ook veel succes geboekt door onder andere bij Maastricht 24.000 huishoudens te voorzien van een glasvezelaansluiting.

Vaste klanten profiteren niet van glasvezelconcurrentie

Met de huidige inflatie zoeken steeds meer mensen naar manieren om te besparen. Internetproviders maken daar nu volop gebruik van, door nieuwe klanten abonnementen met hoge kortingen aan te bieden. Op internet prijsvergelijkers waaronder Keuze.nl staan de laatste tijd aanbiedingen op internetabonnementen zoals: 

Korting voor nieuwe klanten op basis van cijfers van november 2022 uit de Keuze.nl vergelijker

Korting voor nieuwe klanten op basis van cijfers van november 2022 uit de Keuze.nl vergelijker

Momenteel is een 200 Mbit/s glasvezelabonnement van KPN € 30,00 per maand voor de eerste 6 maanden terwijl vaste klanten € 52,00 per maand betalen. Daarmee besparen nieuwe klanten € 22,00 per maand voor het eerste half jaar. Ook voor huishoudens zonder glasvezel zijn er momenteel veel kortingen en aanbiedingen beschikbaar. Ziggo ziet vooral veel kansen om huishoudens die nog geen mogelijkheid hebben voor glasvezel internet binnen te halen met nieuwe aanbiedingen.

“Er lijkt een ware ‘prijzenoorlog’ te zijn ontstaan tussen de internetproviders”, aldus Sander van Meggelen, internet expert bij Keuze.nl.

Toch betalen vaste klanten momenteel meer dan een half jaar geleden. Afgelopen 1 juli hebben veel internetproviders namelijk weer de prijzen omhoog verhoogd. KPN verhoogde bijvoorbeeld hun 50 Mbit/s (glasvezel en DSL) internetabonnement van € 42,50 per maand naar € 44,00. T-Mobile had een drastischere verhoging waarbij nieuwe klanten € 5,00 meer betalen voor internetabonnement en € 15,00 p.m. meer als klanten hun T-Mobile internetabonnement op het netwerk van KPN hebben.

Er is ook een aantal providers die na 7 juli juist goedkoper zijn geworden. Freedom Internet deed niet mee aan de prijsverhoging en heeft in plaats daarvan hun abonnementen met 1 Gbit/s juist € 5,00 goedkoper gemaakt. Ook Online.nl heeft zijn glasvezel abonnementen ook in prijs verlaagd. In oktober is hun 200 Mbit/s abonnement van € 49,00 p.m. naar € 45,50 p.m. verlaagd.

Mogelijke aanpassing toetredingsovereenkomst kan leiden tot sterkere prijsconcurrentie

Veel providers die via het KPN-glasvezelnetwerk internetdiensten leveren, lieten onlangs weten niet volledig tevreden te zijn met de toetredingsovereenkomst van afgelopen 26 augustus tussen KPN, Glaspoort en de ACM. De overeenkomst heeft als doel ‘gezonde concurrentie’ op de glasvezelmarkt bevorderen door middel van bindende afspraken over de toegangsvoorwaarden tot het glasvezelnetwerk, waaronder de toegangsprijzen. Naast problemen met het glasvezelnetwerk, is ook onvrede over het uitfaseren van het kopernetwerk.

Een nieuwe marktanalyse van de ACM is daarom niet uitgesloten. Dit leidt eventueel tot nieuwe regels voor toetreding tot het glasvezelnetwerk. Dit zou kunnen betekenen dat het KPN-glasvezelnetwerk alsnog volledig opengesteld moet worden. Dat betekent dat de ACM in de toekomst afspraken gaat maken met alle partijen die over dit netwerk zullen gaan leveren. Dit zal impact hebben op de abonnementsprijzen en kortingen die providers mogen doorvoeren.

Noot:

Het doel van Keuze.nl is zorgen dat consumenten hun vaste lasten ‘lekker geregeld’ hebben. Keuze.nl is een prijsvergelijker en helpt consumenten met het vergelijken van energie, internet, telefoon, private lease en andere abonnementen. Keuze.nl is onderdeel van Vergelijkgroep en bestaat sinds 2008. De afgelopen vier jaar is Keuze.nl winnaar van een FD Gazelle award. 

Bronnen:

https://www.keuze.nl/blog/grootschalige-aanleg-van-glasvezel-schud-de-prijzen-van-internetabonnementen-op

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/14/453-duizend-nederlanders-hadden-in-2019-thuis-geen-internet

Meer binnen de rubriek Wonen