Speciale datingsite voor ondernemers gelanceerd
Ondernemers hebben meer moeite met het vinden van een geschikte partner en zien hun relaties ook vaker stranden dan mensen die in loondienst werken. Zelf wijten zij dit aan een verschil in mentaliteit en onbegrip voor hun verantwoordelijkheden en prioriteitstelling. 28 procent van de onderzochte ondernemers was alleenstaand, ruim een kwart méér dan het landelijke gemiddelde van 22 procent. Van de vrouwelijke deelnemers is zelfs 33 procent single.
‘Mijn ex begreep niet waarom ik op zondag ook vaak moet werken.’
Uit een recent onderzoek waaraan 2.600 ondernemers meewerkten (waarvan 42 procent vrouw), blijkt dat een ruime meerderheid van 57 procent denkt dat ondernemers meer moeite hebben om een relatie in stand te houden dan “andere mensen”. Bijna de helft (47 procent) heeft wel eens een relatie zien mislukken door hun ondernemerschap. Het is opvallend dat vrouwelijke ondernemers dit 36 procent vaker overkomt dan hun mannelijke collega’s. Het percentage singles onder vrouwen ligt ook aanmerkelijk hoger: 33 procent om 25 procent. Volgens het CBS is 22 procent van de beroepsbevolking alleenstaand, onder de respondenten van het onderzoek ligt dit percentage dus aanmerkelijk hoger. Bij vrouwen zelfs precies 50 procent hoger.
Ruim de helft denkt dat zij eigenlijk beter af zouden zijn met een andere ondernemer. Liefst 96 procent van de ondervraagden is van mening dat ondernemers een wezenlijk andere mentaliteit hebben en zich over hele andere dingen zorgen maken dan niet-ondernemers. 62 procent van de ondervraagden heeft wel eens een vriendschap verloren of zien verwateren door hun focus op hun bedrijf.
Op 6 juli 2020 is een speciaal online datingplatform voor ondernemers gelanceerd. Initiatiefnemer is Emile van Veen: ‘De uitdaging begint al bij het ontmoeten van een potentiële partner. Ondernemers hebben het druk en maken doorgaans lange dagen. Dan hebben ze veelal geen energie meer om nog eens naar de kroeg te gaan, of hun hoofd staat er niet naar. En ook bij een eerste kennismaking merken ze vaak al direct dat zij een andere belevingswereld hebben.’
Het nieuwe datingplatform heet BizzKiss (www.bizzkiss.nl) en is niet alleen uniek vanwege de doelgroep waarvoor het bedoeld is, maar vooral door de wijze waarop leden geregistreerd worden. Van iedere aanmelding worden de KvK-gegevens gecontroleerd en alleen mensen die daadwerkelijk ondernemer zijn worden toegelaten. Ook wordt bepaalde informatie “vastgezet” op de profielen, zoals leeftijd, aard van het bedrijf en hoe lang iemand al ondernemer is. Dat is wezenlijk anders dan praktisch iedere andere datingsite, waar mensen doorgaans alle vrijheid hebben bij het samenstellen van een profiel. Er zijn daarnaast unieke matchingsmogelijkheden op ondernemerseigenschappen, die veel verder gaan dan de standaardcriteria zoals bijvoorbeeld leeftijd, woonplaats, hobby’s, haarkleur en lengte.
Tot zijn verbazing ontdekte Van Veen dat er nog geen datingplatform voor ondernemers bestond. ‘Er zijn sites voor hoger opgeleiden, bepaalde geloofsovertuigingen en zelfs voor mensen die van paarden houden,’ vertelt hij. ‘Ondernemen is veel meer een mindset en een way of life dan de meeste mensen denken. En juist voor deze hele grote doelgroep van zo’n 1,2 miljoen mensen, die ook nog eens een “handicap” heeft als het om daten en relaties gaat, was er helemaal niets. Nu is er BizzKiss.’
Vrouwen maken 35 procent uit van de fulltime ondernemers, als het gaat om parttime ondernemers is dit 46 procent. Sinds 2016 is de meerderheid van de starters in die categorie zelfs vrouw. Uit het onderzoek blijkt uit bijna alle antwoorden dat vrouwen over het algemeen hun ondernemerschap als een grotere ballast ervaren bij het vinden en houden van een relatie dan mannen. BizzKiss verwacht dan een ook min of meer evenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen op het platform.
Dit is een origineel bericht van BizzKiss B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.