De Museumkaart maakt het al 35 jaar heel makkelijk een museum binnen te stappen. Met de verfriste kaart – gepersonaliseerd met een profielfoto – zijn in het jubileumjaar 2016 8,5 miljoen bezoeken gebracht aan meer dan 400 musea. De musea hebben 54,6 miljoen euro aan inkomsten ontvangen met de Museumkaart. Dat is 5% meer dan de 52 miljoen euro die musea in 2015 ontvingen. Van de bijna 1,3 miljoen Museumkaarthouders is een groeiend aantal jonger dan 12 jaar en binnen 12 maanden is bijna 40% van de kaarten voorzien van een profielfoto. Zo blijkt uit het jaarverslag 2016.
“Het publiek weet musea steeds beter te vinden. Dat komt omdat musea ons verbinden: met het verleden, met het nu, met het grote verhaal over wie we werkelijk zijn. Musea slagen er steeds beter in om met hun prachtige collecties verhalen te vertellen die we niet mogen vergeten. Dat musea leuk en leerzaam zijn, is ook van invloed op de aanhoudende stijging van het aantal kaarthouders. En vooral ook onder kinderen tot en met 12 jaar die bijvoorbeeld met hun grootouders op pad gaan”, aldus Siebe Weide, directeur van de Museumvereniging, de uitgever van de Museumkaart.
De exploitatie van de Museumkaart is ondergebracht in Stichting Museumkaart. De stichting is ongesubsidieerd, heeft geen winstoogmerk en zorgt er voor dat alle opbrengsten ten goede komen aan de musea. De stichting is onderdeel van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van musea. In onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die niet vergeten mogen worden. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel.
De Museumkaart is o.a. te bestellen op museumkaart.nl. De Museumkaart kost € 59,90 en is vanaf de aankoopdatum een jaar geldig. Voor jongeren t/m 18 jaar kost de kaart € 32,45. Zie www.museumkaart.nl en www.museumkaartjaarverslag.nl/2016 voor het publieksjaarverslag van 2016.
Dit is een origineel bericht van Museumvereniging
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
14 NOV 2024