Rembrandt Groenewegen
Aanleiding:
Meer jongeren omgekomen in het verkeer: alcoholgebruik en groepsdruk spelen rol | Binnenland | AD.nl
In 2024 is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers onder de 25 jaar gestegen tot boven de 100. Vermoedelijk speelt de toenemende populariteit van motorfietsen daarbij een rol. Bij juridisch dienstverlener DAS werden vorig jaar bijna 200 verkeersongevallen gemeld waarbij motorrijders betrokken waren. Motorrijders zijn kwetsbaarder in het verkeer, maar worden ten opzichte van ander gemotoriseerd verkeer niet extra beschermd door de wetgever.
Opvallend is dat er geen verplichte Algemene Periodieke Keuring (APK) voor motoren geldt. Het verplichten van de APK voor motoren kan de verkeersveiligheid verbeteren door gebrekkige motoren van de weg te houden en gevaarlijke situaties te voorkomen.
Ook het dragen van beschermende kleding kan helpen om (ernstig) letsel te voorkomen. Tegenwoordig is er meer dan alleen een motorpak om je bij een valpartij te beschermen. Hoewel het dragen van een goedgekeurde helm verplicht is voor zowel de bestuurder als de opzittende, geldt dat nog niet voor beschermende motorkleding.
Wetgever aan zet
Motorrijders worden daarnaast vaak minder snel opgemerkt door andere weggebruikers vanwege hun kleinere formaat. Dit verhoogt het risico op ongevallen. Bij een ongeval is de kans op letsel ook groter, zelfs bij lage snelheden. Motorrijders moeten daarom extra alert zijn, voldoende afstand houden en zichzelf extra goed zichtbaar maken.
Het is duidelijk dat er nog veel te verbeteren valt op het gebied van verkeersveiligheid voor motorrijders. Misschien is het tijd voor de wetgever om hier extra aandacht aan te besteden, met als belangrijkste doel het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van slachtoffers in het verkeer.
Dit is een origineel bericht van DAS
Ga naar alle berichten van deze organisatie.