Tariefstijging tot ruim 40% voor zzp’ers in 2022

06 JAN 2022 08:34 | Intelligence Group

Tariefstijging tot ruim 40% voor zzp’ers in 2022

Bij 3 van de 114 beroepsgroepen staat tarief onder druk

Zzp’ers en detacheerders van professionals hebben in 2022 een grote tariefstijging in het vooruitzicht. Binnen praktisch opgeleide beroepsgroepen worden de grootste stijgingen verwacht, met de machinemonteur als uitschieter. Hij gaat er naar verwachting 44,6% op vooruit, wat voor een senior machinemonteur betekent dat hij 64 euro per uur kan rekenen. Slechts bij drie van de 114 voorspelde beroepsgroepen staat het tarief onder druk. Dit blijkt uit een door arbeidsmarktdata specialist Intelligence Group ontwikkeld tariefvoorspellingsmodel, dat zij dit jaar in samenwerking met HR-dienstverlener HeadFirst Group voor het eerst presenteert.

 

Opvallende tariefstijgingen en -dalingen

Naast de machinemonteurs zijn het de loodgieters en pijpfitters (stijging 36,7%), timmerlieden (32,6%), elektriciens en elektronicamonteurs (28,5%), assemblagemedewerkers (28,5%), land- en bosbouwers (25,8%), lassers en plaatwerkers (24,8%) en vrachtwagenchauffeurs (23,9%) die voordeel hebben van de schaarste aan hun kunde. Onder hoogopgeleide professionals is het de elektrotechnisch ingenieur die het uurtarief het hardst ziet stijgen (40,4%), een senior ingenieur heeft uitzicht op een uurtarief van 107 euro. Hij wordt gevolgd door managers in verkoop en marketing (15,3%) en ICT (14,3%). Ook databank- en netwerkspecialisten en technici bouwkunde en natuur kunnen verwachten dat hun tarieven met minimaal 10 procent omhooggaan.

Alleen de praktisch opgeleiden beroepsgroepen buschauffeurs en trambestuurders zien hun tarieven onder druk staan, met een kleine daling van 1,3 procent. Voor hoogopgeleiden geldt dat voor bibliothecarissen en conservatoren (2,6%) en managers logistiek (8,2%).

Han Kolff, CEO bij HeadFirst Group: “Het is een lang gekoesterde wens om voorspellend vermogen te brengen in de uurtarieven van ingehuurde professionals. Dit biedt zzp’ers en detacheerders zicht op hun marktpositie, evengoed kunnen opdrachtgevers de prognose gebruiken om de inhuurkosten voor 2022 te budgetteren. Dit is een volgende stap in het slim inzetten van data bij het organiseren van flexibele arbeid.”

Vacaturegraad van grote invloed

Het tariefvoorspellingsmodel is gebaseerd op negen factoren, waaronder de inkomensontwikkeling van zzp’ers, inflatie, economische groei en vacaturegraad. Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter Intelligence Group: “Tariefstijgingen worden primair verklaard door een constante jaar-op-jaar verhoging van 1,8 procent. Logischerwijs speelt inflatie daarin een belangrijke rol, maar ook de ontwikkeling van de vacaturegraad - het aantal openstaande vacatures per 1.000 banen - heeft invloed. Naarmate deze daalt of stijgt en dus de markt krapper of ruimer wordt ten opzichte van het jaar daarvoor, beweegt het tarief mee. Deze twee factoren verklaren grotendeels de variantie in het voorspellingsmodel.

Over Intelligence Group Intelligence Group is een Internationaal Data & Techbedrijf op het gebied van arbeidsmarkt- en recruitmentdata. Intelligence Group richt zich op het verzamelen, opslaan en verrijken van arbeidsmarkt gerelateerde data ten behoeve van de verbetering van de werving van personeel (of werknemers) door werkgevers en de employability/arbeidsmarktkansen van werknemers. Deze data worden in een grote diversiteit beschikbaar gesteld aan opdrachtgevers, via rapporten, dashboards en API's. Over HeadFirst Group HeadFirst Group is een toonaangevende, internationale HR-dienstverlener en het grootste platform voor tijdelijk werk voor professionals in Nederland. De organisatie biedt een diversiteit aan HR-oplossingen: Managed Service Providing, Recruitment Process Outsourcing, intermediaire dienstverlening (matchmaking, contracting) en HR-consultancy. Er werken dagelijks gemiddeld vijftienduizend professionals bij ruim vierhonderd opdrachtgevers in Europa, waarmee HeadFirst Group een jaaromzet realiseert van meer dan 1,5 miljard euro. De belangrijkste merken van HeadFirst Group zijn de intermediairs HeadFirst en Between, MSP-dienstverlener Staffing Management Services en RPO- en recruitment specialist Sterksen. Noot voor de redactie Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit persbericht? Neem gerust contact op met Natasja Spooren, PR & Content Specialist bij HeadFirst Group, te bereiken op 023 – 568 56 30 of marketing@headfirst.nl.

Meer binnen deze rubriek