Rotterdam, 2 juli 2021 - Nederlandse wervingsprofessionals hebben weinig vertrouwen in UWV en de site werk.nl. Ze zien het vaker als ineffectief dan als effectief wervingskanaal, blijkt uit de zevende editie van het onderzoek De Stand van Werven 2021. Liever gebruiken recruiters (heel veel) LinkedIn. Al blijken de beste kandidaten volgens hen juist te vinden middels videorecruitment, gamification en via de eigen medewerkers.
In de zevende editie van De Stand van Werven is duidelijk de invloed van corona en de opnieuw aantrekkende arbeidsmarkt te zien. Dat laatste is bijvoorbeeld te merken aan de sterk toenemende vraag naar wervingsprofessionals. Ook is te zien dat wervingskanalen die het moeten hebben van menselijk contact, zoals beurzen, campusrecruitment en referral (werving via de eigen medewerkers), aan belang verliezen.
Opvallend is verder het continu groeiend belang van sociale media in de werving van kandidaten. En dan met name van LinkedIn, zowel in de betaalde als in de onbetaalde versie. Al erkennen de ondervraagde recruiters en wervingsprofessionals ook dat de meeste van de sociale media nog niet erg effectief zijn in het aantrekken van (kwalitatief goede) kandidaten. Als er gevraagd wordt naar welke middelen de meeste zogeheten ‘outperformers’ opleveren, dan zijn veel professionals meer te spreken over relatief nieuwe wervingskanalen als video, gamification en recruitment marketing automation. Niet-betaalde sociale media scoren daarentegen juist in de onderste regionen, zowel qua percentage van het aantal aannames dat eraan te danken is, als qua aantal outperformers.
In deze onderste regionen is ook UWV te vinden, samen met werk.nl, de site die toch ooit als doel had een centraal scharnierpunt op de arbeidsmarkt te worden. Nog niet 1 op de 10 wervingsprofessionals noemt UWV of werk.nl als belangrijk voor de eigen wervingsstrategie. En van degenen die dat doen zegt 1 op de 3 het als (zeer) ineffectief te beschouwen, tegen 1 op de 4 die het (zeer) effectief noemt. Daarmee zijn UWV en werk.nl samen het enige wervingskanaal waarbij meer mensen aangeven het eerder als ineffectief dan als effectief te zien. Wel is te zien dat het aantal ondervraagden dat zegt werk.nl of UWV te gebruiken als wervingskanaal (iets) toeneemt: van 6 en 7 procent in 2018 en 2019 naar zo’n 9 procent nu.
Voor De Stand van Werven 2021 werden tussen februari en mei dit jaar in totaal meer dan 240 wervingsprofessionals ondervraagd. ‘Het lijkt wel alsof we verder gaan waar we eind 2019 zijn geëindigd’, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group en uitvoerder van het onderzoek. ‘Bij een arbeidsmarkt met een zeer lage werkloosheid, veel vraag en veel schaarste. De arbeidsmarkt lijkt nu weer richting ‘oververhitting’ te gaan. Vacatures vervullen is daardoor weer de grootste prioriteit geworden, zo blijkt.’ Maar de kansen om dit slimmer te doen liggen volgens hem ook voor het oprapen. Door bijvoorbeeld meer recruiters op te leiden, de beschikbare technologie en data beter te gebruiken en te investeren in meer moderne middelen zoals gamification en video. ‘Dat zullen we ook wel moeten, want alleen met het leger wervingsspecialisten dat we nu hebben, wordt het lastig om de schaarste van de (nabije) toekomst op te lossen.’
Verantwoording
Voor het onderzoek zijn tussen februari 2021 en mei 2021 ruim 240 wervingsprofessionals (online) ondervraagd, van wie meer dan 75% werkt in organisaties met meer dan 50 medewerkers. Het onderzoek is in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie uitgevoerd door Intelligence Group. Het volledige onderzoek is hier te downloaden.
Dit is een origineel bericht van Intelligence Group
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
25 DEC 2024
24 DEC 2024