Roel Fransen
Aanleiding:
Uitstroom in de sector zorg en welzijn kan door meer erkenning en waardering worden verminderd
Recent onderzoek onder zorgpersoneel laat zien dat een kwart van de medewerkers overweegt te stoppen vanwege de toenemende werkdruk. Dat benadrukt de noodzaak om te investeren in duurzame inzetbaarheid binnen de zorgsector. In discussies over duurzame inzetbaarheid wordt het belang van een goede en voortdurende dialoog tussen werkgever en werknemer vaak vergeten. Dat is juist de basis van elk succesvol beleid voor het welzijn van medewerkers.
Luisteren naar zorgmedewerkers
In een tijd waarin technologische ontwikkelingen, vergrijzing en flexibilisering van de arbeidsmarkt de norm zijn, is het essentieel dat zorgorganisaties luisteren naar hun medewerkers. Door hoge werkdruk vinden deze cruciale gesprekken helaas te weinig plaats. Hierdoor komen problemen pas aan het licht als ze al zijn geëscaleerd. Dat is niet alleen nadelig voor de werknemer, maar ook voor de organisatie als geheel.
Een effectieve dialoog betekent dat er regelmatig contact is tussen leidinggevenden en zorgmedewerkers. Niet alleen over werkprestaties, maar ook over werkdruk, welzijn en behoeften van de medewerker. Dat is de basis voor een werkomgeving waarin medewerkers zich gesteund voelen en de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Als medewerkers hun zorgen en ideeën kunnen delen, kunnen werkgevers op tijd inspelen op dreigende problemen als overbelasting of stress.
Een veilige werkcultuur
Duurzame inzetbaarheid vereist ook een inclusieve en sociaal veilige werkcultuur waarin dialoog wordt gestimuleerd. Dat betekent dat diversiteit wordt gewaardeerd, gelijkwaardigheid en vertrouwen centraal staan en medewerkers zich vrij voelen om hun zorgen te uiten. Werkgevers kunnen dat stimuleren door duidelijke afspraken te maken en actieve ondersteuning te bieden via bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon of een open communicatiekanaal.
Ook aandacht voor een gezonde werk-privébalans en psychosociale arbeidsomstandigheden is cruciaal. Dat doen werkgevers door medewerkers te ondersteunen in hun werk én in hun privéleven. Regelmatige gesprekken bieden de kans om te achterhalen waar knelpunten liggen en hoe die samen opgelost kunnen worden. Voorbeelden van maatregelen die voortvloeien uit een goede dialoog zijn flexibele werktijden, thuiswerkregelingen en activiteiten die bijdragen aan het welzijn van medewerkers.
Gezond en gemotiveerd
Door te investeren in regelmatig en betekenisvol contact verlagen zorginstellingen de werkdruk, signaleren ze tijdig problemen en vergroten ze de tevredenheid en betrokkenheid van hun medewerkers. Dat is essentieel voor het behoud van gemotiveerde en gezonde zorgmedewerkers en draagt bij aan een stabielere en efficiëntere zorgsector.
Dit is een origineel bericht van Wissenraet Van Spaendonck
Ga naar alle berichten van deze organisatie.