Dit is een expertquote van Inga Blokker, directeur, FoodService Instituut Nederland.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Restaurant De Limus stopt: 'Je moet ook wat overhouden'
We bevinden ons in Nederland in een unieke situatie. De consument blijft – ondanks de druk die hij voelt in zijn portemonnee – veel geld uitgeven in de horeca. Toch zien horecaondernemers het niet zonnig in. De prachtige cijfers over de herstellende horecamarkt die weer op niveau van 2019 terugkomt, reflecteren niet hoe goed ondernemers vinden dat het gaat. Willen en kunnen zij nog wel blijven leveren?
Ondernemers verwachten voor zichzelf geen gouden bergen, bleek onder andere uit cijfers van het CBS. Geen wonder, als je kijkt hoe horecaondernemers het afgelopen jaar ervaren hebben. In een onderzoek van het FoodService Insituut Nederland en GROUP7 onder foodservice-ondernemers komen twee thema’s voor ondernemers duidelijk naar voren: margedruk en personeelstekort.
Marge staat onder druk
Personeelstekort
Mentale vermoeidheid
De combinatie van het verslechterde bedrijfseconomische plaatje, de mentale vermoeidheid na zeer intensieve coronajaren én een roerig 2022 waarin veel druk kwam te staan op ondernemers door het personeelstekort, maakt dat ondernemers met minder vertrouwen naar hun toekomst in de foodsector kijken.
Het zou doodzonde zijn als ondernemers door de opeenstapeling van tegenspoed de moed om te ondernemen verliezen. Maar we moeten ons er wel bewust van zijn dat de groeicijfers van de totale sector niet het totale plaatje vertellen.