Dit is een expertquote in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van Stefan Romijn, Stichting Stimular. Aanleiding: D66: geef ondernemers gratis inzicht in CO2-uitstoot | BNR Nieuwsradio | ANP
D66 pleit voor een gratis CO2-footprint voor ondernemers. CO2-footprints zijn een goed middel om het inzicht in de uitstoot te vergroten en plannen voor verbetering te maken. Er zijn al veel goede hulpmiddelen beschikbaar. De ervaring leert dat gratis aanbieden niet voldoende is. Alleen met goede ondersteuning gaan ondernemers hun CO2-footprint opstellen.
Meten is weten
Meten is weten. Het opstellen van een CO2-footprint is dan ook een goed idee. De footprint geeft inzicht in de CO2-uitstoot van een bedrijf. Komt de meeste uitstoot van een bedrijf vooral door elektriciteit, aardgas of misschien door het brandstofverbruik van het wagenpark? Dit inzicht helpt om plannen te maken om de uitstoot naar beneden te brengen. Een CO2-footprint is ook nodig om doelen te kunnen stellen. Door jaarlijks de footprint opnieuw op te stellen wordt zichtbaar of het bedrijf zijn uitstoot heeft verminderd met de uitgevoerde maatregelen.
Wiel niet opnieuw uitvinden
Er zijn al veel hulpmiddelen beschikbaar om CO2-footprints te maken, sommige zelfs gratis. Deze hulpmiddelen zijn gebouwd op basis van jarenlange ervaring, verbeterd met gebruikerservaringen en worden continu onderhouden. De overheid kiest nog wel eens voor het zelf maken van een hulpmiddel. Dit zorgt voor marktverstoring, aangezien al veel goede hulpmiddelen beschikbaar zijn. Laat ze niet opnieuw het wiel uitvinden, maar gebruik hulpmiddelen die zichzelf al hebben bewezen.
CO2-footprint als onderdeel van breder programma
De ervaring leert dat een gratis hulpmiddel niet voldoende is om ondernemers een footprint te laten maken. Het werkt beter als een regionaal of lokaal programma ondernemers praktische hulp en een stok achter de deur biedt. Een voorbeeld is een lokaal energieconvenant, waarbij ondernemers hulp krijgen bij opstellen van de footprint en bepalen van maatregelen. Deelnemers spreken een gezamenlijk doel af en meten met hun footprint jaarlijks de voortgang.
Stefan Romijn, adviseur duurzaam ondernemen, Stichting Stimular