Voordekunst.nl, het platform voor crowdfunding van kunst- en cultuurprojecten, is de historische mijlpaal van € 15 miljoen aan donaties gepasseerd. Tegen de landelijke tendens in, ziet voordekunst de bereidheid om aan culturele projecten te doneren groeien.
Van overheid naar particulier
Waar de overheid de subsidiekraan niet verder opendraait, ziet voordekunst juist dat particuliere donateurs vaker en meer willen doneren aan culturele projecten. Dit blijkt ook uit het donateursonderzoek dat door voordekunst is uitgevoerd in mei 2017. Roy Cremers, oprichter en directeur van voordekunst: “Politiek gezien is cultuur niet meer heilig. Overstappen op private financiering is voor veel kunstenaars niet eenvoudig, terwijl hier juist zoveel kansen liggen. Het vraagt alleen om een andere manier van denken omdat de particulier bepaalt waar hij aan doneert. Als kunstenaar moet je dus actief meedenken over de tegenprestatie en hoe je de donateur daadwerkelijk betrekt bij het project.”
Ondernemerschap stimuleren
Voordekunst helpt kunstenaars met een voortraject waarin de focus ligt op een marketingplan en hoe je draagvlak kan creëren bij het publiek. Dit traject wordt door de kunstenaars enorm gewaardeerd en draagt voor een groot deel bij aan het hoge slagingspercentage. Jaarlijks halen ruim 600 kunstenaars en creatievelingen geld op om een project te realiseren. Hier zitten ook grote namen tussen zoals het Nationale Ballet, K-otic, Red Light Radio, Filminstituut EYE, Michiel van Erp en Das Mag. Die laatste haalde via voordekunst het geld op om het allereerste exemplaar van Das Magazin te drukken, ondertussen uitgegroeid tot een succesvol magazine.
Persoonlijke benadering succesvol bij financiering
Naast deze grote namen zijn juist ook kleinere initiatieven succesvol op het platform. Donateurs geven aan voordekunst te waarderen vanwege het persoonlijke contact en omdat ze direct aan een kunstenaar kunnen doneren. Daarom maken alle kunstenaars een videoboodschap voor potentiële donateurs en bieden ze persoonlijke tegenprestaties zoals een fotoshoot, een gesigneerd exemplaar van de eerste druk of bijvoorbeeld de mogelijkheid om op een ludieke manier je naam terug te vinden in een voorstelling.
Betrokkenheid staat centraal
Voordekunst wil niet alleen ondernemerschap bij kunstenaars stimuleren. De organisatie wil het maatschappelijk draagvlak voor kunst vergroten. Roy Cremers: “Kunstenaars hebben een groot publiek nodig om iets te creëren en crowdfunding biedt hier een extra kans. Elke donateur is een ambassadeur. Iemand die zich betrokken voelt bij wat je doet of maakt. Dat creëer je samen, en niet alleen met het ophalen van een fonds of subsidie.” De komende jaren wil het platform nog meer donateurs aantrekken. “We willen dat voordekunst een vanzelfsprekend platform is op het gebied van filantropie. Een platform waar donateurs regelmatig terugkeren. Samen met de donateurs en kunstenaars zorgen we ervoor dat kunst van iedereen wordt. Bijdragen kan al vanaf € 10!”
Feiten en Cijfers
Sinds de oprichting in 2010 is het platform uitgegroeid tot een volwassen organisatie, en met een slagingspercentage van 80% scoort voordekunst een stuk hoger dan andere crowdfundingplatforms.
*cijfers zijn gemiddelde
Geslaagde campagnes
Per jaar: 600
Per dag: 1,6
Donaties
Per jaar: € 4.000.000
Per dag: € 10.959
Gemiddeld staan er 100 projecten online met een gemiddelde looptijd van 40 dagen.
Voordekunst is er voor alle disciplines, zowel amateur als professioneel.
Dit is een origineel bericht van Stichting Voordekunst
Ga naar alle berichten van deze organisatie.