Amsterdam - Amsterdammers geven gul en gemakkelijk aan creativiteit. In 2019 kwam er al meer dan 300.000 euro aan donaties binnen uit Amsterdam voor creatieve campagnes via het crowdfundingplatform voordekunst.nl. Dat maakt Amsterdam de meest vrijgevige cultuurstad van Nederland en laat steden als Utrecht en Rotterdam achter zich. In het eerste half jaar van het platform kwamen er zo’n 5.500 donaties uit de hoofdstad. Deze week werd de 25 miljoenste euro gedoneerd via het platform, dat werd opgericht aan het einde van 2010.
Veel kansen in de regio voor cultuur
Roy Cremers, oprichter van voordekunst: “We zien dat donateurs vaak uit dezelfde regio komen als degene die de campagne start, of waar er een publieksmoment plaatsvindt. Mensen geven graag aan makers uit de buurt, omdat die projecten vaak aansluiten bij hun eigen belevingswereld of omdat ze de maker of het project kunnen bezoeken. We zien daarom veel mogelijkheden om samen met regionale partners het geven aan creatieve projecten te stimuleren in de komende jaren.” In Amsterdam droeg lokale partner Amsterdams Fonds voor de Kunst al voor meer dan 24.000 euro bij aan creatieve campagnes in de eerste zes maanden.
Via platform voordekunst slaagden er in de eerste 6 maanden al ruim 330 creatieve campagnes.
Dat Amsterdammers veel geld aan cultuur geven blijkt uit cijfers van het crowdfundingplatform voordekunst. Het platform helpt creatieve initiatiefnemers met het vinden van geld en publiek voor creatieve, kunstzinnige en culturele projecten. Dankzij de deskundige begeleiding en het gebruiksvriendelijke platform slaagt zo’n 85% van alle gestarte campagnes op Voordekunst.
Dit is een origineel bericht van Stichting Voordekunst
Ga naar alle berichten van deze organisatie.