Donateurs lijken kunst- en cultuur initiatieven hartelijk te willen steunen. In totaal werd er via crowdfundingplatform voordekunst al meer dan twee miljoen euro gedoneerd aan creative campagnes in de eerste helft van 2020. In juni werd er zelfs een recordbedrag gedoneerd van meer dan een half miljoen. ‘’We merken dat de donateur meer eigenaarschap neemt en realiseert dat zij kunst en cultuur mede mogelijk kunnen maken’’ aldus Kristel Casander, nieuwe directeur van voordekunst.
Makers en instellingen kregen ook de optie om een actiecampagne te starten in verband met gemiste inkomsten door de coronacrisis. In ruil voor een donatie bieden instellingen en makers speciale tegenprestaties aan. Donateurs kunnen hun donatie zoals bij een normale crowdfundingcampagne niet terugvragen en de kunstenaars en instellingen hoeven geen doelbedrag te halen. Zo haalde het Klederdrachtmuseum gevestigd in Amsterdam al een actiecampagne en haalde meer dan 16.000 euro op. Motivaties van donateurs als ‘’Omdat het Klederdrachtmuseum uniek is en niet verloren mag gaan’’ zijn niet ongebruikelijk.
‘’Op deze manier hoopten we de sector snel en eenvoudig een manier te bieden om geld op te halen bij hun achterban en ieder die wil dat zijn favoriete theater, festival of museum blijft bestaan’’ aldus Kristel Casander, nieuwe directeur van voordekunst.
In totaal werd er in het eerste half jaar van 2020 meer dan 2 miljoen euro opgehaald voor creatieve projecten op voordekunst. Juni was de beste maand ooit bij voordekunst, er werd meer dan een half miljoen opgehaald voor creatieve projecten door bijna 10.000 donateurs. ‘’Een record aantal donateurs laten zien dat de donateur kunst- en cultuurprojecten belangrijk vinden en dat er draagvlak is voor dit soort initiatieven. Je ziet dat de donateur meer eigenaarschap neemt om kunst en cultuur mede mogelijk te maken. We hopen dat deze trend zich doorzet’’.
Dit is een origineel bericht van Stichting Voordekunst
Ga naar alle berichten van deze organisatie.