Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: We gaan vaker naar ALDI en Lidl, maar dat komt niet per se door de prijzen | NU.nl
Onderzoeksbureau IRI ziet dat consumenten steeds vaker aankopen doen bij discounters als ALDI en Lidl. De recente verschuiving van consumentenaankopen van luxere supermarkten naar discounters lijkt vooral een inhaalslag te zijn van een mindere periode die ALDI en Lidl tijdens corona hadden. Waar luxere supermarktketens (forse) groei lieten zien, bleven discounters toen achter in groei.
Consumenten geven momenteel nog steeds veel geld uit. Die hoge bestedingen hebben onder andere te maken met het forse saldo dat gespaard is tijdens corona (€ 40 miljard). Bovendien hoeven mensen door de huidige krapte op de arbeidsmarkt minder te vrezen voor het verlies van hun baan en inkomen. Mede daardoor steeg het reëel beschikbaar inkomen van huishoudens volgens het CBS in het eerste kwartaal van 2022 met 2,1 procent ten opzichte van vorig jaar.
Ondanks de historisch hoge inflatie (8,6 procent, juni 2022) en het historisch lage consumentenvertrouwen (-51, juli 2022) laten de consumentenuitgaven in food, na de goede jaren 2020 en 2021, nog steeds een redelijk stabiel beeld zien. Zo zijn consumentenbestedingen in de food retail in april van dit jaar met 2,2 procent gestegen; in mei daalde dat tot -0,3 procent.
Maar er is een keerpunt zichtbaar in de consumentenuitgaven. ING Research analyseert met regelmaat de ING-transactiedata. Deze geven een indicatie van de bestedingen van consumenten (pin + cash + online). Wat opvalt is dat na een positieve ontwikkeling in april en mei de totale waarde van de transacties in juni is afgenomen.
Het is onduidelijk hoe het uitgavenpatroon van consumenten zich verder zal ontwikkelen. Door de hoge inflatie zal het besteedbaar inkomen verder in dit jaar meer onder druk komen te staan. Zo zullen de prijsverhogingen in voeding en energie veel huishoudens gaan raken in de portemonnee.
Op basis van dit vooruitzicht is de verwachting dat consumenten in de tweede helft van 2022 minder gaan uitgeven in de supermarkt. Naar verwachting zal dat de verdere groei van discounters ondersteunen. Daarnaast zal het fenomeen van downtrading, waarbij de consument overschakelt van duurdere naar goedkopere alternatieven, op gaan treden. Niet meer eten buiten de deur, maar eten kopen in de supermarkt om zelf thuis te bereiden. Om met deze trend mee te gaan zal het voor supermarkten belangrijker worden om kortingsacties aan te bieden. Het terugkerend aanbieden van kortingsacties kan op den duur een negatieve impact hebben op de omzetten en marges van supermarkten.
Dirk Mulder is Sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking.