Leontien Hasselman-Plugge
Aanleiding:
Omnibusvoorstel beperkt CSRD-verplichtingen, AFM handhaaft ingroeipad
In haar Omnibus-plannen stelt de Europese Commissie voor dat ongeveer 80 procent van de bedrijven wordt uitgesloten van de reikwijdte van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Alleen de verplichtingen voor duurzaamheidrapportage voor de grootste bedrijven blijven. Het voorstel herschrijft de spelregels van de CSRD, maar verandert niets aan het echte spel. Bedrijven die relevant willen blijven, moeten hun toeleveringsketens inzichtelijk maken en verantwoordelijkheid nemen voor de impact die ze hebben op mens en milieu.
Koplopers begrijpen dat en blijven investeren in transparantie, ongeacht de versoepeling van de rapportageregels. Voor hen is duurzaamheid geen nalevingsvinkje, maar een strategische keuze die zorgt voor veerkracht en vertrouwen bij klanten, investeerders en de maatschappij.
Niet afwachten
Tegelijkertijd zien we bedrijven die opgelucht ademhalen en denken dat ze dankzij de versoepelingen minder actie hoeven te ondernemen. Maar dat is een misvatting. Grote bedrijven die wel onder de CSRD blijven vallen, zullen hun eisen aan leveranciers niet verlagen. Transparantie in de keten blijft een harde voorwaarde om mee te mogen doen in de duurzame economie. Wie nu afwacht, loopt het risico ingehaald te worden door concurrenten die duurzaamheid wél serieus nemen.
De echte uitdaging is niet het voldoen aan de wet, maar het bouwen aan een toekomstbestendige en eerlijke keten. De bedrijven die dat begrijpen geven zichzelf een voorsprong. Wie afwacht, blijft straks aan de zijlijn staan, terwijl de markt steeds verder beweegt naar transparantie en duurzaamheid.
Dit is een origineel bericht van ImpactBuying
Ga naar alle berichten van deze organisatie.