'Stellen sociale norm belangrijk bij terugdringen online racisme'

16 JUL 2021 11:01 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Mellouki Cadat-Lampe, Movisie, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Britse premier: nieuwe wetgeving om racisme uit stadion te houden | ANP

In Engeland waren de sociale media afgelopen dagen het decor van online racisme. Drie zwarte voetballers van het nationale elftal waren het mikpunt van racistische scheldpartijen nadat zij hun penalty misten in de beslissende strafschoppenserie in de EK-finale. Premier Boris Johnson wil nieuwe wetgeving om racisten uit de voetbalstadions te kunnen verbannen. Uit onderzoek blijkt dat, naast juridische actie, het ook van belang is de sociale norm te veranderen bij het uitbannen van racisme.

Community-gevoel

Een van de slachtoffers en mikpunten van de racistische tirade was de Engelse international Marcus Rashord. ‘Hij toonde zich weerbaar’, stelt Mellouki Cadat, onderzoeker en adviseur bij Movisie en onder meer expert op het terrein van antiracisme. ‘Rashford bood in de media excuses voor de gemiste penalty’s aan maar weigerde verontschuldigingen aan te bieden voor wie hij is en waar hij vandaan komt. Rashford wist daarmee een community-gevoel te wekken, zowel op sociale media als in de wijk waar hij is opgegroeid. Twitteraars en buurtbewoners komen voor hem op.’

Omstanders

Sinds het online racisme na de EK-finale komen anderen ook in het geweer. En dat is belangrijk, stelt Cadat omdat uit onderzoek blijkt dat daarmee de sociale norm – racisme is ontoelaatbaar – sterker wordt. ‘En de rol van omstanders is daarbij van belang.’ In een online petitie, op 12 juli aangemaakt op Change.org, al ondertekend door meer dan 1 miljoen mensen, roepen online bystanders om racistische fans permanent te verbannen van stadions.

Boycot

Andere zwarte voetballers in Engeland ondernamen overigens al eerder actie. Afgelopen april boycotten ze een weekend lang sociale media: zij postten geen berichten op Twitter, Facebook en Instagram. Inzet was om gebruikers duidelijk te maken wat niet mag. En sociaalmediabedrijven te bewegen tot actie. Cadat: ‘Die kunnen racistische uitdrukkingen efficiënt weren maar doen het vooralsnog niet.’

Mellouki Cadat-Lampe, Senior onderzoeker en projectleider, Movisie

Meer binnen de rubriek Sociale wetenschappen