Dit is een expertquote van Dirk-Jan Wolfert, CEO, Vastelastenbond.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Energietarief Vattenfall duikt onder prijsplafond: ‘Mensen hielden hoge prijzen niet lang meer vol’ | Energiecrisis | AD.nl
Energiebedrijf Vattenfall belooft trouwe klanten korting en stelt dat de energietarieven onder het prijsplafond komen. Die bewering klopt echter niet, want het energietarief komt niet onder het prijsplafond. Energie bestaat namelijk uit stroom en gas en enkel het stroomtarief komt voor een beperkte groep klanten van Vattenfall onder het prijsplafond.
Voor 700.00 trouwe klanten, van de in totaal 2.000.000 klanten van het energiebedrijf, komt het stroomtarief onder het prijsplafond (zij betalen dan 0,40 euro per kWh). Het gastarief wordt per 1 april voor alle klanten verlaagd naar 1,83 euro. Dat bedrag ligt daarmee nog steeds veel hoger dan de 1,45 euro van het prijsplafond.
De beloofde korting voor trouwe klanten gaat pas 1 april in en dat zorgt voor een wrange bijsmaak. Nieuwe klanten profiteren namelijk nu al van het lagere tarief van 1,83 euro per kuub gas, terwijl oude klanten tot april nog 3,22 euro voor een kuub betalen.
Aangezien het merendeel van het gasverbruik in de eerste drie maanden van het jaar plaatsvindt, hebben klanten dus weinig voordeel bij de gedaalde gasprijs.