Meeste bedrijven kunnen prijzen niet verhogen

11 MEI 2021 10:00 | Euler Hermes

Prijzen verhogen is essentieel voor bedrijven om uit de Covid 19-crisis te komen. Vooral omdat ze te maken hebben met hogere kosten. Maar voor de meeste Europese bedrijven is prijsverhoging op de korte termijn geen optie. Uit onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes blijkt dat slechts 5 sectoren in de eurozone de mogelijkheid hebben om de detailhandelsprijzen te verhogen.

Euler Hermes onderzocht voor 19 sectoren in de eurozone het prijszettingsvermogen op de lange en de korte termijn. Zo is de ontwikkeling van detailhandelsprijzen vergeleken met de verandering van producentenprijzen. Op enkele uitzonderingen na, hebben nagenoeg alle sectoren op de lange termijn wel (enig) prijszettingsvermogen. Op de korte termijn is de situatie compleet anders. Slechts 5 sectoren hebben de mogelijkheid om de detailhandelsprijzen te verhogen: voedsel, textiel, computers, elektronica en restaurants. Ook brandstofprijzen horen tot deze categorie.   

Klant loopt weg

Risk-director Johan Geeroms van Euler Hermes Nederland: “Anderhalf jaar lang hebben bedrijven moeten dealen met corona. Op allerlei fronten leidde dat tot hogere kosten. De actuele hausse van de grondstofprijzen zijn een goed voorbeeld. Dat gaat ten koste van je marge. Dat raakt direct de gezondheid van je bedrijf. Om dat te herstellen is het verhogen van je prijzen ogenschijnlijk de meest voor de hand liggende oplossing. Maar in de praktijk kunnen de meeste bedrijven dat niet. Eenvoudigweg omdat de klant dan naar een ander gaat.”

Naarmate de corona-crisis oplost, bijvoorbeeld door toenemende vaccinatie, zijn oplopende kosten terug te draaien. Geeroms: “Wij denken dat hiervan pas in het derde kwartaal van 2021 sprake kan zijn. Dat betekent dus dat de marges van bedrijven nog maanden onder druk blijven staan. Het is belangrijk dat de eurolanden blijven doorgaan met het steunen van het bedrijfsleven. Er is nog een flinke kloof te overbruggen.”

In het onderzoek naar prijszetting maakt Euler Hermes niet alleen onderscheid in de korte en lange termijn, maar ook in defensieve versus opportunistische strategie. Zo zijn er bedrijven die hun prijzen niet verhogen om marktaandeel te behouden of te winnen (defensieve strategie ). Anderen kiezen er voor toch hun prijzen te verhogen om zo hun marge in stand te houden (opportunistische strategie).  

Slechts 3 sectoren staan niet onder druk

Euler Hermes onderzocht ook welke sectoren nauwelijks last hebben van de oplopende kosten. Hiervoor ontwikkelde de onderzoekers een eigen index op basis van 1) prijszettingsvermogen op korte termijn, 2) vraagelasticiteit, 3) de trend in winstgevendheid, 4) recente veranderingen in inputprijzen en 5) het vermogen om stijgende inputprijzen te compenseren via export. Hieruit blijkt dat er maar drie sectoren zijn die niet onder financiële druk staan door stijgende kosten: geneesmiddelen, computers en consumentenelektronica.

Inflatie

Geeroms tot slot: “Het gebrek aan prijszettingsvermogen op korte termijn betekent dat het inflatierisico op de korte termijn in de eurozone laag is. Je zou dit het goede nieuws kunnen noemen dat uit dit onderzoek naar voren komt. Wij zien geen aanwijzingen die wijzen op een aanhoudende stijging van de inflatie in de Eurozone” In de VS is volgens Geeroms wel een inflatoire trend zichtbaar. “De FED overweegt stappen om meer monetaire krapte te creëren. Normaal is dit een voorloper richting een oververhitte economie. Door geld duurder te maken wordt dan geprobeerd dit te voorkomen.”

Euler Hermes is wereldleider op het gebied van kredietverzekeringen en erkend specialist op het gebied van garanties, incasso, gestructureerd handelskrediet en politiek risico. Ons uitgebreide informatienetwerk analyseert dagelijkse veranderingen in de solvabiliteit van bedrijven, die 92% van het wereldwijde BBP vertegenwoordigen. We geven bedrijven het vertrouwen om te handelen en betaald te worden. Wij vergoeden jouw bedrijf in het geval van een dubieuze debiteur, maar belangrijker nog, we helpen je in de eerste plaats bij het voorkomen van dubieuze debiteuren. Wanneer we kredietverzekeringen of andere financiële oplossingen aanbieden, is onze prioriteit om jou te beschermen. Maar wanneer het onverwachte zich voordoet, betekent onze AA rating dat we de middelen hebben, ondersteund door Allianz, om een vergoeding te bieden om jouw bedrijf te ondersteunen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Parijs en Euler Hermes is aanwezig in meer dan 50 landen met 5.800 medewerkers. In 2019 bedroeg onze geconsolideerde omzet € 2,9 miljard en de verzekerde wereldwijde zakelijke transacties vertegenwoordigden € 950 miljard aan exposure. Euler Hermes, onderdeel van Allianz, heeft een AA rating van Standard & Poor’s. Meer informatie: www.eulerhermes.nl Contact Euler Hermes Nederland Sabine Weppner tel. +31 (0)73 688 96 65 / 06-22991373 sabine.weppner@eulerhermes.com Social Volg ons op Twitter Volg ons op Linkedin Volg ons op YouTube rmes.com We predict trade and credit risk today, so companies can have confidence in tomorrow ________________________________________ Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include prospects, statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties. Actual results, performance or events may differ materially from those expressed or implied in such forward-looking statements. Such deviations may arise due to, without limitation, (i) changes of the general economic conditions and competitive situation, particularly in the Allianz Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets (particularly market volatility, liquidity and credit events), (iii) frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes, and the development of loss expenses, (iv) mortality and morbidity levels and trends, (v) persistency levels, (vi) particularly in the banking business, the extent of credit defaults, (vii) interest rate levels, (viii) currency exchange rates including the euro/US-dollar exchange rate, (ix) changes in laws and regulations, including tax regulations, (x) the impact of acquisitions, including related integration issues, and reorganization measures, and (xi) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.

Meer binnen de rubriek Inkoop