24 uur lopen in Ghana voor SOS Kinderdorpen

18 NOV 2019 13:05 | SOS-Kinderdorpen

Voor het tweede jaar op rij organiseerde SOS Kinderdorpen de sponsorloop the Hike, ditmaal in West-Afrikaans Ghana. Afgelopen weekend liepen daarom honderd deelnemers uit zowel Nederland als Ghana gedurende 24 uur om geld te werven voor de projecten van SOS Kinderdorpen. Onder de deelnemers bevindt zich dit jaar internationaal topmodel Marjan Jonkman en chef-kok Ron Blaauw. Ze werden succes gewenst door de first lady van Ghana, Rebecca Akufo-Addo, beschermvrouwe van SOS Kinderdorpen in Ghana.  Met de sponsorloop werd door alle deelnemers samen het grote bedrag van 106.429 euro opgehaald. Directeur Arian Buurman van SOS Kinderdorpen: “Ik ben trots op alle deelnemers en mijn collega’s die zich zo hard hebben ingezet. Maar het allertrotst ben ik op de kinderen in onze programma’s hier. Wat een veerkracht!”

Na maanden van voorbereiding en training, was het afgelopen weekend eindelijk zover: honderd deelnemers uit zowel Nederland als Ghana, liepen in totaal 24 uur om fondsen te werven voor het werk van SOS Kinderdorpen. De hitte was zinderend, de vlakte uitgestrekt, de deelnemers ongelofelijk gemotiveerd. Want nog altijd staat één op de tien kinderen wereldwijd er helemaal alleen voor. Met deze sponsorloop wil SOS Kinderdorpen aandacht vragen voor het recht dat elk kind heeft: om op te groeien in een veilige en liefdevolle familie, zodat elk kind ook weer kans maakt op een kansrijke toekomst. Alle deelnemers moesten minimaal €1.500 aan sponsorgeld te werven voor de programma’s van de internationale kinderorganisatie gericht op duurzame zorg voor kwetsbare kinderen. Dit jaar liep ook beroemd topmodel Marjan Jonkman mee met haar broer en zus. “Het was zowel een mentale als een fysieke uitdaging, maar als je loopt met een doel voor een goed doel, dan lukt het. En het is gelukt!”

Familiemeters

Het is niet de eerste keer dat Marjan Jonkman de projecten van SOS Kinderdorpen bezocht. Eerder was ze in Oeganda om met eigen ogen te aanschouwen hoe kinderen weer gelukkig en gezond kunnen opgroeien in een gezin, ondersteund door SOS Kinderdorpen. Ze is dan ook heel trots dat ze ambassadeur is van de internationale kinderorganisatie, vooral nu ze het werk kan laten zien aan haar broer Sven (23) en zus Erna (26). “Ik wil graag wat  doen voor anderen. Als kind was ik al donateur van SOS Kinderdorpen, maar daar ben ik mee gestopt toen ik het als arme student niet meer kon betalen. Maar SOS is me altijd bijgebleven, omdat ik zie hoe het mensen vergaat die niet opgroeien met de liefde en zekerheid die ik wel heb gehad. Ik gun het alle kinderen in de wereld om een lieve familie, een lieve moeder, liever broers en zussen te hebben. Daarom heb ik destijds SOS Kinderdorpen benaderd of ik iets voor hen kon doen en zij reageerden meteen enthousiast. Na het eerste gesprek heb ik besloten zelf een kindje te sponsoren. Dat kindje zit in een kinderdorp in Ghana dat ik deze reis mocht bezoeken. Dat is zo bijzonder!”

Dromen over later

Directeur Arian Buurman van SOS Kinderdorpen Nederland liep zelf ook mee in Ghana. Ook zij zet zich al sinds haar jeugd in voor dit goede doel. “Op de lagere school leerde ik SOS Kinderdorpen kennen, omdat we met onze hele klas geld spaarden om kinderen te helpen. Ik weet nog dat ik dacht, later als ik groot ben, wil ik bij een goed doel werken. Die droom heb ik gehouden. En nu liep ik met honderd man door Ghana om geld te werven voor SOS. Het was een geweldige ervaring om dit samen voor elkaar te krijgen. “Ik ben trots op alle deelnemers en mijn collega’s die zich zo hard hebben ingezet. Maar het allertrotst ben ik op de kinderen in onze programma’s hier. Als je ziet hoe veerkrachtig ze zijn, hoe ze met alle nare ervaringen toch weer opgroeien als blije kinderen met een kansrijke toekomst voor ogen, dan kan ik zo blij zijn dat we zo’n geweldig bedrag hebben opgehaald om het werk te ondersteunen.”

Over The Hike

De honderd deelnemers aan The Hike liepen zoveel mogelijk kilometers in twee keer twaalf uur. De hike die wordt gelopen in twee dagen, duurt 24 uur om zo aandacht te vragen voor het belang van intensieve familiezorg waar elk kind recht op heeft, 24 uur per dag. Elke deelnemer werd gevraagd om minimaal €1.500 aan sponsorgeld te werven voor de programma’s van SOS Kinderdorpen gericht op duurzame zorg voor kwetsbare kinderen. Dit resulteerde in een prachtig eindbedrag van 106.429 euro.

Over SOS Kinderdorpen

SOS Kinderdorpen zet zich al 70 jaar in voor kinderen zonder ouders of een veilig thuis. De internationale kinderontwikkelingsorganisatie gelooft dat familie de belangrijkste basis is voor de gezonde ontwikkeling van kinderen. Wereldwijd krijgen honderdduizenden kinderen dankzij SOS Kinderdorpen een solide basis om zich optimaal te ontwikkelen tot kansrijke en zelfstandige volwassenen. Het liefst binnen de eigen familie, en als dat niet meer kan in een SOS familie in een kinderdorp. Elk kind een familie, elk kind een toekomst. Kijk voor meer informatie op www.soskinderdorpen.nl.

  

Meer binnen de rubriek Kinderwelzijn