1000 basisschoolscholieren strijden op 23 juni langs de Nederlandse kust om de Battle of the Beach trofee. Wie maakt het sterkste zandkasteel dat het langste standhoudt tegen de opkomende vloed? Bij de Battle of the Beach ervaren kinderen hoe belangrijk de strijd tegen ons water is.
Maar liefst 60 procent van Nederland kan overstromen. Kinderen zijn zich er vaak niet van bewust dat we in Nederland nooit klaar zijn met het werken aan ons water. Ons land is goed beschermd, maar toch kwetsbaar. Het klimaat en de weersomstandigheden veranderen. Soms hebben we veel te veel en soms veel te weinig water.
Door kinderen uit groep 6, 7 en 8 zelf te laten ‘strijden tegen de zee’ willen waterschappen, rijksoverheid, provincies en bedrijven uit de watersector zoals Van Oord hen bewust maken wat het betekent om veilig te leven onder zeeniveau. Dat we trots mogen zijn op de Nederlandse waterkennis. En ze warm laten lopen voor werken in de watersector.
Gastles
Alle leerlingen krijgen voorafgaand aan de Battle een gastles op school van een medewerker van het waterschap, onder het motto ‘Leer Ons Water kennen’. Op onswater.nl kunnen ze uitrekenen wat het overstromingsrisico in hun eigen straat is. Bij de Battle op het strand brengen ze in de praktijk wat ze hebben geleerd, bouwen hun eigen waterkering en gaan zelf de strijd aan met het water. De kinderen krijgen één uur de tijd om het sterkste bouwwerk te construeren. Daarna is het wachten welk zandkasteel het langst standhoudt.
Ons Water
De Battle of the Beach wordt georganiseerd door een groot aantal partners van de publiekscampagne Ons Water: Waterschap Amstel, Gooi en Vecht/Waternet, Hoogheemraadschap van Rijnland, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Hoogheemraadschap van Delfland, Waterschap Scheldestromen, Waterschap Hunze en Aa’s, Wetterskip Fryslân, provincie Zuid-Holland, Het Nationaal Watertraineeship, Unie van Waterschappen, ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat. Internationale waterbouwer Van Oord, gespecialiseerd in bagger-, waterbouw- en offshore-projecten (olie, gas en wind) is hoofdsponsor van het evenement.
De Battle of the Beach heeft in 2016 de Waterinnovatieprijs voor waterbewustzijn gewonnen.
Dit is een origineel bericht van Unie van Waterschappen
Ga naar alle berichten van deze organisatie.