'Meer aandacht nodig voor financiële gevolgen na ongeval met verboden fatbike'

• DAS

Fatbikes blijven voor problemen op de openbare weg zorgen. In nieuwsberichten staan vaak het gevaar en de overlast centraal. Er is weinig aandacht voor het feit dat je alle schade zelf moet betalen als je een ongeluk met een verboden fatbike veroorzaakt en aansprakelijk bent.

Er moet daarom veel meer voorlichting worden gegeven over de risico’s van het rijden op een fatbike die verboden is (opgevoerd of zelfrijdend). Een landelijk spotje van de overheid kan bijvoorbeeld helpen. Ouders moeten beseffen dat wanneer hun kind met een verboden fatbike aan het verkeer deelneemt, hier enorme financiële risico’s aan zitten. Veroorzaakt hun kind een ongeval en is deze aansprakelijk, dan is er geen enkele verzekeraar die de schade van het slachtoffer vergoedt.

Je kunt een verboden voertuig niet verzekeren. Dat geldt dus ook voor verboden fatbikes. Als er ook sprake is van letsel, kunnen de kosten gemakkelijk duizenden tot tienduizenden euro's bedragen. Ouders zitten dan vaak levenslang aan een betalingsregeling vast. Mijn advies is om bij constatering van een overtreding de fatbike direct in beslag te nemen en niet meer terug te geven.

Verder moet er een helmplicht voor jongeren komen, zoals vaker is geopperd. Dit verhoogt de veiligheid, vermindert het aantal slachtoffers en ontmoedigt mogelijk het gebruik van de fatbike. Jongeren hebben in het algemeen minder verkeersinzicht, vertonen vaker risicovol gedrag en zien en/of ervaren minder snel gevaar.

Ook het lange zadel en de lage zit van de fatbike zijn belangrijke aandachtspunten. Soms zitten er wel drie kinderen op één zadel, wat uitnodigt tot gevaarlijk rijgedrag. Mijn advies is om te verplichten te verkorten tot een normaal zadel, waardoor er slechts één persoon op kan zitten. Het rijgedrag wordt daardoor veiliger, omdat het minder uitnodigt tot risicovol gedrag. Ook dit kan verkeersslachtoffers voorkomen.