Eerste binnenvaartschip op 100% duurzame biobrandstof voor Heineken

19 MRT 2019 15:55 | GoodFuels

Amsterdam, 19 maart 2019. Duurzame brandstoffen pionier GoodFuels en partner REINPLUS FIWADO Bunker hebben voor het eerst het Combined Cargo Terminals (CCT) binnenvaartschip ‘For Ever’ volledig gebunkerd met 100% geavanceerde biobrandstof. Met deze levering wordt het gebruiksgemak van geavanceerde biobrandstoffen aangetoond en een aanmerkelijke CO2-besparing gerealiseerd.

Het doel van GoodFuels, REINPLUS FIWADO Bunker en CCT is om aan te tonen dat de uitstoot van de binnenvaart snel en eenvoudig verminderd kan worden zonder aanpassingen aan het schip of de motor. Er wordt tot wel 90% CO2-reductie behaald in vergelijking met fossiele brandstof. Daarnaast verminderen biobrandstoffen ook de uitstoot van lokale emissies. Tijdens het varen wordt er gemeten op kooldioxide (CO2), stikstof (NOx) en fijnstof (PM). De 100% biobrandstof levering is het vervolg van een succesvolle pilot met HEINEKEN in 2017, waarbij gevaren werd met een 30%-blend. Dit omvangrijke project wordt mede mogelijk gemaakt door financiering uit de tijdelijke stimuleringsregeling “Schone binnenvaart en duurzame logistiek in Rotterdam” en wordt wederom ondersteund door het EICB (Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart), in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam dat ook op biobrandstof vaart.

De geavanceerde biobrandstof van GoodFuels is gemaakt van duurzame, gecertificeerde afvalstromen. Het is een fossielvrije, synthetische biobrandstof van premium kwaliteit en een easy-to-use drop-in vervanger voor fossiele brandstof. Deze 2de generatie biobrandstof geeft bacterievorming geen kans en is in pure vorm direct inzetbaar in dieselmotoren, zonder aanpassingen aan het schip of de tankinfrastructuur. Er zijn dus geen grote investeringen nodig om op biobrandstof te varen en direct bij te dragen aan de reductie van CO2-uitstoot, hetgeen CCT wederom aantoont. Vorige week kondigde GoodFuels al aan dat zij, in samenwerking met IKEA, CMA CGM en de GoodShipping Program, een zelfde soort project gaan starten voor zeetransport. 

CCT is continu bezig om haar footprint te verlagen. Het testen van alternatieve brandstoffen is daar onderdeel van. Deze demonstratie is onderdeel van Groene Corridor,  een samenwerking van HEINEKEN, CCT, provincie Zuid-Holland, Wageningen Environmental Research en het Havenbedrijf Rotterdam N.V. om  duurzame logistiek te ontwikkelen. Inmiddels werken meer dan 30 partners aan deze gezamenlijke ambitie om de transportroutes in het gebied tussen Zoeterwoude en de haven van Rotterdam klimaatneutraal, schoon, efficiënt, economisch duurzaam en passend in de omgeving te maken. CCT biedt duurzame transportoplossingen aan klanten zoals HEINEKEN die middels het binnenvaartschip ‘For Ever’ bier vervoert van de HEINEKEN brouwerij in Zoeterwoude naar de diepzeeterminals in de haven van Rotterdam.

Bert van Grieken, Director Multimodal CCT: “Met dit gezamenlijke initiatief zetten we wederom de extra stap om klimaatambities te behalen. Dit onderstreept onze toewijding om onze klanten duurzame logistieke oplossingen aan te bieden.”

Dirk Kronemeijer, CEO GoodFuels: “Deze 100% toepasbaarheid toont aan dat drop-in biobrandstof verreweg de snelste en makkelijkste manier is om binnenvaartschepen CO2-neutraal te krijgen. Daarnaast draagt het bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Geweldig nieuws voor cargo-eigenaren zoals Heineken die nu de mogelijkheid hebben om een ​​volledige groene corridor uit te voeren van hun brouwerij in Zoeterwoude naar grote exportmarkten zoals de VS.”

Over GoodFuels www.goodfuels.com

GoodFuels is pionier en wereldwijd marktleider in de ontwikkeling, sourcing, distributie en verkoop van echt duurzame brandstoffen voor die transportsegmenten die in de nabije toekomst geen andere optie hebben om snel te kunnen verduurzamen. De brandstoffen van GoodFuels zijn direct inzetbaar als vervanger voor fossiele brandstoffen zonder aanpassingen aan motoren (drop-in) en verminderen de CO2-footprint tot 90% (well-to-wheel). Alle brandstoffen van GoodFuels worden 100% uit afval en reststromen gemaakt en voldoen aan de zwaarste duurzaamheidseisen. GoodFuels heeft een onafhankelijke duurzaamheidsboard, bestaande uit leidende NGO’s en academici, die adviseert over de duurzaamheid van de individuele brandstoffen.

Over Combined Cargo Terminals www.cctmoerdijk.com

Vanuit een strategische locatie in Moerdijk, tussen de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen, biedt de CCT groep uitgebreide faciliteiten als een tri-modale terminal voor containeroverslag, breakbulk, general cargo, opslag en overige diensten. CTT biedt toegang tot een uitgebreid shortsea-netwerk, met hoogfrequente verbindingen naar verschillende havens in het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Portugal en Spanje, Daarnaast biedt CCT dagelijkse treindiensten naar Italië, Duitsland, Hongarije en Limburg, en een uitgebreid netwerk van binnenvaartdiensten. Samen met Tilburg en Oosterhout onderhoudt CCT de West Brabant-corridor, een binnenvaartdienst voor containers tussen de zee terminals in Rotterdam en binnenvaarthavens. Dochterbedrijf CCT Alpherium verzorgt voor HEINEKEN de complete logistiek van export containers vanaf de brouwerij in Zoeterwoude via haar binnenvaartterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn naar de zeehavens.

Over REINPLUS FIWADO Bunker www.reinplusfiwado.com www.varoenergy.com

Binnen Europa is REINPLUS FIWADO Bunker, onderdeel van VARO Energy, op de belangrijkste vaarwegen vertegenwoordigd met een strategisch netwerk van eigen, modern uitgeruste bunkerstations en bunkerboten. Niet alleen in de grote zeehavens als Rotterdam en Amsterdam, maar tot ver in het Europese achterland doet de Rijn- en binnenvaart dag en nacht een beroep op de uitgebreide service en expertise van REINPLUS FIWADO Bunker voor het leveren van hoogwaardige brandstoffen. Zij zijn een onmiskenbare schakel en logistieke partner voor de moderne Europese binnenvaart, waarbij verantwoord en duurzaam ondernemen vanzelfsprekend zijn.

Ondersteunende partners:

EICB 

LLINQ

Port of Rotterdam

Meer binnen de rubriek Beleid en economie van mineralen