IKEA, CMA CGM en GoodShipping testen bio-stookolie containerschepen

12 MRT 2019 10:15 | The GoodShipping Program

ROTTERDAM, 12 maart 2019 – IKEA Transport & Logistics Services, containerrederij CMA CGM en het GoodShipping Program beginnen met steun van Havenbedrijf Rotterdam een proef met duurzame bio-stookolie in de containerscheepvaart. Het testtraject start 19 maart in de Rotterdamse haven. Dan wordt voor het eerst een containerschip van CMA CGM met een duurzame variant van zware stookolie gebunkerd. Volgens de aan de proef deelnemende partijen betreft het een belangrijke stap in de energietransitie van de internationale zeescheepvaart. Het Goodshipping Program (een Nederlands initiatief gericht op wereldwijde zeevrachtverladers zoals IKEA) wil een CO2-neutraal zeetransport versnellen en faciliteert de proef. Directe betrokkenheid van verladers zoals IKEA is van vitaal belang bij de commercialisering van duurzame biobrandstoffen voor de scheepsvaartindustrie.

De duurzame bio-stookolie wordt geleverd door het Nederlandse bedrijf GoodFuels, pionier en marktleider op gebied van geavanceerde duurzame biobrandstoffen voor de scheepsvaartindustrie. GoodFuels heeft na een intensief testprogramma van drie jaar in november 2018 een duurzame variant van zware stookolie gelanceerd, in samenwerking met Deense bulkrederij A/S Norden. Deze 2de generatie biobrandstof kan zonder aanpassingen aan de motor worden ingezet en wordt geproduceerd van uiterst duurzame grondstoffen. De biobrandstof concurreert in het productieproces bijvoorbeeld niet met voedselproductie en leidt op geen enkele manier tot ontbossing. Het gebruik van de bio-stookolie zorgt voor een CO2-reductie van 80-90% (well-to-propellor, dus inclusief productieproces van de biobrandstof)  in vergelijking met fossiele brandstoffen. Daarnaast wordt vrijwel alle zwavel (SOx) geëlimineerd.

IKEA Transport & Logistics Services, CMA CGM en het GoodShipping Program - met de steun van Havenbedrijf Rotterdam – willen met deze samenwerking de schaalbaarheid, duurzaamheid en technische volwassenheid van duurzame biobrandstoffen aantonen. Hiermee kan dan vervolgens de opschaling van duurzame biobrandstoffen voor de scheepvaart worden aangejaagd – mits deze op een echt duurzame manier zijn geproduceerd en tenminste 80% CO2  verlagen versus fossiele brandstoffen.

Deze aankondiging komt op een cruciaal moment. De gehele scheepvaartindustrie zal vanaf 2020 moeten overstappen op laagzwavelige brandstoffen in verband met de nieuwe zwavelwet. Daarnaast vereist de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) een CO2-emissie reductie van minstens 40% in 2030 en 70% in 2050.

Elisabeth Munck af Rosenschöld, Head of Sustainability, IKEA Global Transport & Logistics Services: “Met deze pilot tonen wij aan dat geavanceerde biobrandstoffen vandaag al kunnen worden ingezet om de footprint van scheepvaart te verlagen. Als IKEA willen we onze verantwoordelijkheid nemen door allereerst voor onze klanten ons eigen zeetransport te verduurzamen en daarnaast deze cruciale ontwikkeling te stimuleren in de scheepvaartindustrie. Alleen door samen te werken kunnen we snel de nodige veranderingen teweeg brengen. Zodra de pilot succesvol is afgerond, hebben wij de intentie om ten minste al onze containers vanuit Rotterdam op deze duurzame biobrandstof te gaan vervoeren.” 

Dirk Kronemeijer, CEO, The GoodShipping Program: “Het doel van ons programma is enerzijds om verladers van zeevracht in staat te stellen om vandaag al van fossiele stookolie over te stappen naar echt duurzame CO2-neutrale bio stookolie. Anderzijds willen we aantonen dat de energietransitie in de scheepvaart echt kan worden versneld door in de hele keten beter samen te werken. Hiermee maken we samen de impact die nodig is om de klimaatdoelstellingen van de IMO nog sneller te gaan halen op een manier die aantrekkelijk is voor grote vrachteigenaren zoals IKEA. ”

 Xavier Leclercq, Vide President, CMA Ships, Director and Executive Officer, CMA CGM: "Met dit project zullen we voor het eerst een tweede generatie biobrandstoffen in een CMA CGM schip testen. Het feit dat er nu een alternatief voor zware stookolie is dat geen technische aanpassingen aan onze motoren vereist, biedt ons een veilige en innovatieve mogelijkheid bij te dragen aan de energietransitie binnen de scheepvaart.”

Allard Castelein, CEO, Havenbedrijf Rotterdam: “De haven van Rotterdam ziet het initiatief van IKEA, CMA CGM en GoodShipping als een stevige oproep aan de scheepvaartsector. Deze bunkering laat ziet dat CO2-reductie in de zeescheepvaart goed mogelijk is. Het is duidelijk dat verladers een belangrijke rol spelen in het reduceren van de CO2-uitstoot van de scheepvaart. De noodzakelijke infrastructuur hiervoor is in Rotterdam aanwezig. Daarnaast heeft het Havenbedrijf de komende vier jaar € 5 miljoen beschikbaar voor het stimuleren van specifieke projecten om CO2-uitstoot van de scheepvaart te verminderen.

Noot voor de redactie

Het is mogelijk om 19 maart aanwezig te zijn bij het bunkeren van het containerschip van CMA CGM in de haven van Rotterdam. Voor vervoer wordt gezorgd. Informatie over het exacte tijdstip volgt nog. Voor meer informatie en/of aanmelden stuur een email naar: iris@goodfuels.com.

  • De duurzame ‘drop-in’ biobrandstoffen van GoodFuels zijn functioneel vergelijkbaar met fossiele brandstoffen en volledig inzetbaar in huidige motor en infrastructuur.
  • Alle biobrandstoffen van GoodFuels voldoen aan de strengste duurzaamheidseisen, van de Roundtable of Sustainable Biomaterials (RSB.org) en zijn geverifieerd  door een onafhankelijke Sustainability Board bestaande uit vooraanstaande wetenschappers en vertegenwoordigers van NGO’s met expertise op het gebied van duurzame brandstof en transport.
  • GoodFuels’ duurzame bio-stookolie bestaat voor 100% uit Europese afval- en reststromen.
  • Een industriële afvalstroom van de voedselproductie, de Used Cooking Oil (oud frituurvet), is na verwerking ongeschikt voor consumptie door mens of dier. Het enige bruikbare gebruik voor dit afvalproduct is de herverwerking tot geavanceerde biobrandstof.
  • GoodFuels gebruikt de industriële afvalstroom van de papier- en pulpproductie in haar brandstoffen en haalt deze uitsluitend uit duurzame bossen in Europa. De meeste houtafvalstromen worden momenteel gebruikt voor het bijstoken van energiecentrales. Het opwaarderen van dit afval tot geavanceerde biobrandstoffen, ter vervanging van zware stookolie, wordt beschouwd als een duurzamer en zuiniger gebruik van het afvalproduct.
  • Alle duurzame biobrandstoffen van GoodFuels zijn nagenoeg SOx-vrij en leveren een CO2-reductie van 80-90% ten opzichte van fossiele brandstoffen.

 

Over IKEA Transport & Logistics Services

IKEA Transport & Logistics Services bestaat wereldwijd uit ongeveer 500 personen werkend in de segmenten land, zee en logistieke services.

Over het GoodShipping Program www.goodshipping.org

Het GoodShipping Program is het eerste initiatief wereldwijd dat het voor bedrijven van over de hele wereld mogelijk maakt het vervoer van hun containervracht over de oceaan te verduurzamen, door fossiele brandstoffen te vervangen met schone, klimaat neutrale en duurzame brandstoffen. GoodShipping biedt deze service aan in samenwerking met GoodFuels, marktleider en pionier op gebied van duurzame biobrandstoffen voor de scheepvaart. Een belangrijk onderdeel van de samenwerking tussen GoodShipping en GoodFuels is het gebruik van alleen écht duurzame afval- en reststromen als grondstof voor de brandstoffen, onder de supervisie van een onafhankelijk Sustainability Board bestaande uit vooraanstaande NGO’s en wetenschappers. Een andere belangrijke partner van GoodShipping is DHL Global Forwarding. De wereldwijde marktleider op gebied van logistiek biedt het GoodShipping Program aan al haar zeevrachtklanten aan, als onderdeel van DHL’s Go Green portfolio.

Vorig jaar won GoodShipping meerdere prijzen, waaronder de TEDx Amsterdam Award en de Accenture Innovation Award voor Clean and Affordable Energy. Voor meer informatie, bekijk deze video.

Over CMA CGM

De CMA CGM groep, onder leiding van Rodolphe Saadé, is wereldwijd marktleider op gebied van zeetransport. Met hun 509 schepen is de groep meer van 420 havens op 5 continenten van dienst. In 2018 transporteerde het bedrijf bijna 21 miljoen TEU (Twenty-feet Equivalent Units). CMA CGM groeit nog steeds, en is voortdurend bezig met innovatie op gebied van scheepvaart, logistiek en binnenvaart voor hun klanten. De groep heeft zo’n 37.000 werknemers, waarvan 2.400 op het hoofdkantoor in Marseille werken. CMA is actief in 160 landen via een network van 755 agentschappen.

Havenbedrijf Rotterdam N.V. www.portofrotterdam.com

Doel van het Havenbedrijf Rotterdam is de versterking van de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als logistiek knooppunt én industriecomplex van wereldniveau. Niet alleen in omvang, maar ook in kwaliteit. Het Havenbedrijf is dan ook voortrekker in de transitie naar duurzame energie en zet in op digitalisering om de haven en handelsstromen nog efficiënter te maken. De twee kerntaken van het Havenbedrijf zijn de duurzame ontwikkeling, beheer en exploitatie van de haven en het handhaven van de vlotte en veilige afhandeling van de scheepvaart. 

 

Meer binnen de rubriek Fossiele brandstoffen