Consumentenorganisaties waarschuwen voor onbetrouwbare webshops

06 NOV 2023 07:48 | Europees Consumenten Centrum

Consumentenorganisaties waarschuwen voor onbetrouwbare webshops: Eerst reviews checken, dan bestellen

Nog steeds doen veel consumenten online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie trekken daarom samen op in een campagne tegen oplichting en misleiding door webshops. Vandaag starten de organisaties de campagne ‘Eerst reviews checken, dan bestellen’.

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie verwacht voor 2023 meer dan 40.000 aangiftes ten aanzien van aan- en verkoopfraude. 14.000 daarvan hebben betrekking op webwinkels die na een betaling niet hebben geleverd. Dat aantal is mogelijk hoger omdat 10.000 slachtoffers aangeven via Instagram te zijn benadeeld. Het LMIO vermoedt dat die uiteindelijk via dat platform eveneens bij een webwinkel terecht zijn gekomen. Het LMIO heeft 1.000 malafide webshops offline laten halen. Dat is ruim 30% meer dan in 2022. Ook uit cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt dat de gemiddelde schade door fraude met online aankopen stijgt: sinds vorig jaar ligt het gemiddelde schadebedrag met 350 euro ruim 20% hoger dan vorig jaar.

Ook de ACM, de Consumentenbond en het ECC krijgen meldingen van consumenten die klagen over webshops hun zaken niet op orde hebben. Omdat het vrij gemakkelijk is om een webshop te starten, zien de consumentenorganisaties steeds meer webshopeigenaren met weinig ervaring als ondernemer en weinig kennis over de regels die consumenten beschermen bij hun online aankopen. Consumenten klagen over misleiding door dit soort webshops, omdat hun bestellingen veel te laat of helemaal niet geleverd worden, omdat ze onverwacht hoge retourkosten moeten betalen, hun geld niet terug krijgen na retournering of niet in contact kunnen komen met het bedrijf. De organisaties roepen consumenten daarom op om eerst goed te checken of de webshop betrouwbaar is.

Eva Calvelo Muino, Director bij het ECC: 'Bijna 50%  van de klachten die het ECC ontvangt, heeft betrekking op online aankopen. Aankopen worden niet geleverd, consumenten krijgen niet wat ze hebben besteld of worden achteraf ineens geconfronteerd met hoge retourkosten. Dit soort situaties wil je liever voorkomen. Een review check van één minuut is vaak al genoeg om een hoop gedoe te besparen.’

Wat kunnen consumenten doen?  

Het belangrijkste en makkelijkste om vooraf te checken zijn reviews. Googel het woord ‘reviews’ en de URL van de webshop en bekijk de ervaringen van anderen op meerdere reviewsites. Sorteer en filter de reviews om een eerlijk beeld van de webshop te krijgen. Consumenten kunnen ook meldingen en aangiftes checken op de website van de politie.

Over het Europees Consumenten Centrum Het Europees Consumenten Centrum geeft gratis juridisch advies over consumenten- en passagiersrechten in de EU. Consumenten bij wie het contact met een bedrijf in een ander EU-land is vastgelopen, kunnen bij het ECC terecht voor kosteloze juridische bemiddeling. Als ook bemiddeling niet helpt, adviseert het ECC consumenten over hoe zij een gerechtelijke procedure kunnen starten. In Nederland is het ECC ondergebracht bij het Juridisch Loket. Contactpersoon: Linda van Zanten, communicatieadviseur, tel: +31 6 13897153, e-mail: lvzanten@eccnederland.nl

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt