Zorgeloos op vakantie met de tips van Fraudehelpdesk en Europees Consumenten Centrum

31 MEI 2021 08:00 | Europees Consumenten Centrum

Zorgeloos op vakantie met de tips van de Fraudehelpdesk en het Europees Consumenten Centrum

Campagne: „krijg geen slapeloze nachten van je droomvakantie“

Nu het reisadvies voor een aantal landen verder is versoepeld, willen veel Nederlanders zo snel mogelijk de zon opzoeken. Als reactie op de beperkingen van de afgelopen tijd ontstaat er dan ook een hausse aan boekingen. Helaas raken elk jaar weer vakantiegangers gedupeerd door oplichting rond het boeken van en gedoe tijdens een vakantie.

Daarom lanceert de Fraudehelpdesk in samenwerking met het Europees Consumenten Centrum (ECC) een campagne gericht op vakantiegangers.

Na maanden van beperkingen kan het dan eindelijk: de zon, het leuke huisje, zalig nietsdoen op vakantie! Maar laat het geen vakantie naar de malle dieven worden, met de tips van de Fraudehelpdesk en het ECC kunnen vakantiegangers zorgeloos op reis.

Deze campagne is niet uitsluitend gericht op fraude maar ook op de problemen waar reizigers tegenaanlopen in aanloop naar en gedurende hun vakantie. Het Europees Consumenten Centrum en de Fraudehelpdesk waarschuwen voor onder meer identiteitsfraude en oplichting met vakantiehuisjes en geven tips om hoge belkosten, onverwachte verkeersboetes uit het buitenland of discussies na autoverhuur te voorkomen.

Enkele algemene adviezen:

  • Bestaat dat vakantiehuisje wel echt of betaalt de vakantieganger voor een vakantiewoning die al bewoond wordt door een ander? Foto’s en tekst van nepaanbiedingen zijn meestal gestolen van andere websites, vakantiegangers moeten daarom altijd de foto’s en het adres via internet controleren.
  • Openbare wifi en laadpalen zijn onverstandige keuzes voor veilig internetten. Vakantiegangers kunnen daarom beter investeren in een paar MB aan data.
  • Behulpzaam zijn is niet altijd handig. Er zijn vele varianten waarbij met een zielig verhaal geld afgetroggeld wordt. Zoals een gezinnetje met autopech; ze beloven het geld heus op te sturen na de vakantie. In de praktijk zien vakantiegangers dat geld nooit meer terug.
  • Zat die kras er al? Autoverhuurders maken graag misbruik van argeloze vakantiegangers. Bij het inleveren van de huurauto is er ‘opeens’ zó veel schade dat de huurder de borg niet meer terugkrijgt. Vakantiegangers moeten daarom om alert te zijn, en altijd foto’s en een filmpje van de auto te maken in het bijzijn van de verhuurder.
  • Voorkom identiteitsfraude. Reizigers worden op diverse plaatsen gevraagd om het paspoort af te geven. Dat is niet veilig en kan anders. Vaak is alleen het soort ID-bewijs en het nummer voldoende. Vakantiegangers kunnen daarom beter een kopietje van het paspoort maken waarop alle andere informatie (zoals het BSN) onleesbaar is gemaakt.

Kijk voor meer informatie op https://www.fraudehelpdesk.nl/campagnes/krijg-geen-slapeloze-nachten-van-je-droomvakantie/ en https://www.eccnederland.nl/nl/krijg-geen-slapeloze-nachten-van-uw-droomvakantie

 

Over het Europees Consumenten Centrum

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) is een onafhankelijke, publieke dienstverlener met vestigingen in elke EU-lidstaat, Noorwegen en IJsland. Al ruim 15 jaar is het ECC specialist op het gebied van het Europees consumentenrecht. Het ECC informeert consumenten over hun consumentenrechten en -plichten, en bemiddelt tussen consument en buitenlandse ondernemer bij een geschil waar zij samen niet uitkomen. De juridisch hulp is gratis!   

Over de Fraudehelpdesk

De Fraudehelpdesk is al 10 jaar het landelijk meldpunt voor oplichting. Op basis van ervaring herkent de Fraudehelpdesk bedreigingen snel. De Fraudehelpdesk geeft gerichte adviezen aan iedereen die met fraude te maken krijgt. Met waarschuwingen en publicaties voorkomt de Fraudehelpdesk nog meer slachtofferschap.

Meer binnen deze rubriek