Groei omzet per bezoek
Dongen, 7 juli 2017 – De supermarktomzet is in juni met 5,7% gestegen naar € 3,54 miljard (€ 3,35 miljard mei 2016). Per kassabon steeg de omzet met 5,8% naar € 24.14 (€ 22,82 in juni 2016). Het aantal uitgegeven kassabonnen in juni 2017 bleef vrijwel stabiel ten opzichte van vorig jaar juni.
Stijging aanbiedingen
Van de totale supermarktomzet is 21,6% middels een aanbieding verkocht (folder, tv of online). Dit aandeel is het afgelopen jaar fors gestegen (van 17,6% in 2015 naar 18,8% in 2016).
Vooral home care & personal care wordt veel in promotie verkocht (37,1%) en ook bij vers, kruidenierswaren en diepvries stijgt het aandeel. Vooral bier (38.6%), koffie/thee (30,9%) en wijn (27.2%) worden steeds vaker middels een aanbieding verkocht, maar ook bij de vers groepen verse maaltijden/pizza’s (30,9%), vlees/gevogelte/vis (23,5%), kaas (23,0%) en aardappelen/groenten en fruit (21,9%) ligt dit bovengemiddeld.
In alle doelgroepen/fasen in de gezinscyclus stijgt het omzetbelang van de aanbiedingen in de supermarkt in het voortschrijdend jaar. Bij de gepensioneerden ligt het promotieaandeel het hoogst. Het belang van aanbiedingen in de supermarktomzet stijgt op alle aankoopdagen van de week. Echter, naarmate de week vordert neemt het belang wel af. Op maandag wordt 22.9% middels aanbieding verkocht en op zaterdag 19.8%.
Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.
Dit is een origineel bericht van GfK
Ga naar alle berichten van deze organisatie.