Rembrandt Groenewegen
Aanleiding:
Gemeenten zeggen nee tegen deelstepjes, ondanks veranderde regels
De e-step is sinds kort legaal in Nederland, maar grote steden zijn terughoudend met de komst van deelsteps vanwege veiligheidsrisico's. Gebruikers die de verkeersregels niet kennen of negeren, zorgen voor gevaarlijke situaties. Een helmplicht en bromfietsrijbewijs voor e-stepgebruikers kan veel ongevallen en slachtoffers voorkomen.
Drukte in straatbeeld door nieuwe vervoermiddelen
De drukte in binnensteden neemt toe door nieuwe vervoermiddelen in het straatbeeld. Fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer moeten de weg delen met steeds meer weggebruikers. De e-step voegt een extra dimensie toe aan deze verkeersdrukte.
Op de stoep rijden en foutief parkeren
Toeristen gebruiken graag een e-step om zich snel door de stad te verplaatsen. Dit milieuvriendelijke vervoermiddel kent echter risico's. Gebruikers rijden op de stoep, parkeren foutief of rijden onder invloed.
Extra kwetsbaar
De kleine wielen van e-steps maken ze extra kwetsbaar. Bij oneffenheden in de weg of kleine steentjes blokkeren de wielen sneller dan bij voertuigen met grotere wielen. Dit vergroot de kans op valpartijen.
Zelfde als scooter
Om verkeersslachtoffers te beperken is het mogelijk om naast de leeftijdsgrens van 16 jaar voor zelfrijdende e-steps, die sinds 1 juli dit jaar geldt, ook een helmplicht en bromfietsrijbewijs in te voeren. E- steps zijn gemotoriseerd en zelfrijdend. Ze zijn eigenlijk precies hetzelfde als een scooter met een blauw kenteken. Waarom is er dan niet gekozen voor dezelfde regels?
Dit is een origineel bericht van DAS
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
08 NOV 2025
07 NOV 2025
07 NOV 2025