Enschede, 23 januari 2025 – Nu Nederland vaker te kampen heeft met natuurbranden en branden van accu’s van elektrische auto’s en fietsen, zoeken instanties en brandweerkorpsen naar nieuwe blusmiddelen. Een milieuvriendelijk Amerikaanse blusmiddel dat dit soort branden beter en efficiënter kan blussen, krijgt vanwege allerlei regelgeving echter nauwelijks voet aan de grond.
Deze noodkreet slaakt de Nederlandse importeur van het blusmiddel FireIce. ,,We lopen tegen wel tien tot twaalf bureaucratische muren aan. Het is geen wondermiddel, maar het kan wel een belangrijke stap zijn om mensen en natuur beter te beschermen en branden van lithium-ion batterijen beter aan te pakken”, zegt Clemens Klappe van FireIce BV.
FireIce werd jaren geleden al uitgevonden in Amerika. Het blusmiddel bestaat uit een poeder dat vermengd met water een soort gel vormt. Die gel vormt een beschermde laag rondom brandende materialen, waardoor de vlammen verstikt worden en doven en het brandende materiaal gekoeld wordt. In tegenstelling tot blusschuim, bevat FireIce geen PFAS of chemicaliën, waardoor het een milieuvriendelijk blusmiddel is.
Uit een recente NTA-test voor het blussen van lithium-ion accu’s van elektrische auto’s en fietsen, bleek dat de koelende gel zeer geschikt is om dit soort branden te blussen. Ook heeft het een sterk koelende werking op brandende batterijcellen, waardoor verspreiding van het vuur wordt voorkomen. Nu moet de brandweer elektrische auto’s met heel veel water blussen en daarna dagen in een container vol water onderdompelen om af te koelen. ,,Als we bij de accu kunnen komen, kunnen we dit soort branden sneller blussen met FireIce. Door de gel kan er geen zuurstof meer bij en worden de batterijcellen afgekoeld”, stelt Klappe.
In de VS slaagde een ongetrainde magazijnmedewerker er begin november vorig jaar in een brand in een grote lithiumbatterij snel te blussen met een paar relatief kleine FireIce brandblussers. De batterij zat in een duur product en ontbrandde door kortsluiting. Door FireIce rechtstreeks op de brandende batterijcellen te spuiten, werd grote schade voorkomen.
Ook natuur- en bosbranden, zoals nu in Los Angeles, zijn effectiever te bestrijden met het blusmiddel. De brandweer kan het water uit brandweerwagens, brandkranen of dompelpompen mengen met FireIce-poeder, waarna er een gelachtig blusmiddel uit de brandslangen komt. Dan is er veel minder water nodig. ,,De brandweer Twente heeft dit onlangs op eigen verzoek getest en die waren erg tevreden. Uit de test bleek dat op deze manier blussen is 20 tot 40 keer efficiënter dan met water of blusschuim”, zegt Klappe.
Het probleem is alleen dat natuur- en bosbranden in Nederland alleen geblust mogen worden met water. Ook voor het gebruik in brandblussers worden allerlei wettelijke beperkingen opgelegd. Voor het gebruik in sprinklers kan de gel niet eens getest worden, want daarbij worden blusmiddelen getest op basis van waterdruk. Dat verhindert bijvoorbeeld de toepassing in parkeergarages, waar de brandveiligheid in het geding is door het toenemend aantal geparkeerde elektrische auto’s. Het enige wat de importeur kan doen is FireIce aan de brandweer leveren als blusmiddel.
Klappe roept overheden, brandweerkorpsen en andere veiligheidsinstanties op om serieuzer naar dit soort alternatieve blusmiddelen te kijken en testen mogelijk te maken. ,,We zijn overtuigd van de meerwaarde, maar lopen nu vast op wet- en regelgeving”, zegt hij.
Meer informatie: www.Fireice.eu
Dit is een origineel bericht van FireIce BV