Dit is een expertquote van Martijntje Bakker, directeur/bestuurder bij VeiligheidNL.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Ga toch fietsen: kabinet wil werknemers de auto uit krijgen | Instagram | AD.nl
De overheidscampagne om Nederlanders vaker op de fiets te laten stappen, is een mooie stap richting een fittere samenleving. VeiligheidNL vindt dit een goed initiatief, mits veiligheid de grootste prioriteit krijgt vanuit het kabinet. Fietsers zijn namelijk de meest kwetsbare groep verkeersdeelnemers, zo blijkt uit de recente cijfers van het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL.
Het aantal verkeersongevallen in Nederland blijft stijgen. Met name het aantal fietsongevallen met ernstig letsel is de afgelopen 10 jaar fors gestegen, namelijk met 40 procent in de periode van 2013 tot en met 2022. In 2022 alleen al belandden 88.800 fietsers op de spoedeisende hulp, waarvan 57.000 fietsers ernstig letsel opliepen. Van deze slachtoffers liep ruim een kwart, namelijk ruim 15.600 fietsers, tijdens het ongeval hersenletsel op. De belangrijkste oorzaken van fietsongevallen zijn eigen gedrag (44 procent), ongeacht leeftijd, en de toestand van de weg (32 procent).
Het kabinet trekt geld uit voor onder andere betere fietsvoorzieningen. VeiligheidNL pleit ook voor verbeteringen in de infrastructuur. Om de daling van het aantal fietsslachtoffers te realiseren zet VeiligheidNL verder in op:
Dit is een origineel bericht van VeiligheidNL
Ga naar alle berichten van deze organisatie.