Dit is een expertquote van Jeroen Wilhelm, Cribb, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Aanbod koopwoningen op dieptepunt, prijzen blijven flink stijgen | NU
Het persbericht van afgelopen week van de NVM en in vervolg daarop de verschillende publicaties in de pers, laten zien dat niemand een idee heeft wat er moet gebeuren om de woningmarkt vlot te trekken. Het is namelijk al jaren hetzelfde verhaal, dezelfde cijfers en dezelfde soort conclusies. Niets nieuws onder de zon dus. Zelfs de schrijvende pers weet er niets spannends meer over te schrijven. Er lijkt sprake van een soort van gelatenheid.
Alweer praten
En inspiratieloosheid is het laatste waar de woningzoeker in Nederland op zit te wachten. Er moet echt wat anders gebeuren om de vele wanhopige huizenzoekers aan een nieuwe woning te helpen. De oproep van de NVM om een BouwStimuleringsTeam op te zetten, zal dan ook op weinig enthousiasme kunnen rekenen. Weer een overlegorgaan van experts, weer praten en dus weer vertraging in de toch al langetermijnoplossing van bouwen.
Krapte-indicator geeft verkeerd beeld
Op NU.nl is duiding gegeven over de krapte indicator. Potentiële kopers kunnen gemiddeld uit 1,3 huizen kiezen. Wie een beetje weet hoe het is om nu een woning te zoeken, zal beamen dat de NVM krapte-indicator niet 1,3 is, maar eerder 0,13. Had je maar een 1,3 woningen om uit te kiezen. Het toont dus aan dat de krapte-indicator, hoe goed ook bedoeld, geen beeld geeft van de situatie in de markt.
Gemeentes pakken graantje mee
In vervolg op de cijfers van de NVM, komt dinsdag 18 januari het CBS met cijfers over nieuwbouw. Wie nog denkt dat nieuwbouw een goedkoper alternatief is ten opzichte van bestaande bouw, komt bedrogen uit. De krapte op de markt is ook opgemerkt door projectontwikkelaars en gemeentes die grond uitgeven. Het voordeel van 'vrij op naam' is inmiddels al lang teniet gedaan door enorme prijsstijgingen voor nieuwbouw. Nieuwbouw is dus geen alternatief meer om een betaalbare woning te vinden.
Er moet dus drastisch verandering komen in het denken en handelen ten aanzien van de woningmarkt. Anders zal het nog jaren duren voordat de markt zelf kan herstellen. Een mooie uitdaging voor de nieuwe Minister van Wonen.
Jeroen Wilhelm is Managing director en co-founder Cribb
Over Jeroen Wilhelm: Van de twintig jaar dat ik actief ben in de woningmarkt, ben ik twaalf jaar betrokken geweest bij de ontwikkeling en groei van Funda. In de rol als Marketing Director heb ik tot in de haarvaten van de woningmarkt kunnen kijken. Ik heb ervaren dat de woningmarkt door middel van technologie gestuurd kan worden. De rol van de makelaar is daarbij essentieel, maar aan verandering onderhevig. Momenteel werk ik aan Cribb (www.cribb.nl) om de problematiek in de woningmarkt op te lossen. Mijn visie is dat de bestaande marktpartijen te veel vast zitten in het oude systeem, waardoor de woningzoeker geen nieuw perspectief geboden kan worden op huisvesting. Met Cribb werk ik er aan om dat wel te realiseren.