'Meer inzet nodig op bewustwording online seksisme'

24 SEP 2021 12:36 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Joline Verloove, Movisie, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: In jaar tijd 750.000 mensen slachtoffer van seksuele intimidatie online | ANP

Jonge vrouwen en biseksuele vrouwen hebben het vaakst te maken met ongewenst seksueel gedrag op internet. Dat meldt het CBS op basis van een enquête die in 2020 is uitgevoerd in opdracht van het onderzoeksinstituut WODC. Uit meerdere onderzoeken komt telkens opnieuw naar voren dat agressieve seksistische berichten geen uitzondering zijn op online platforms.

Toch blijkt dat seksistische posts vaak niet als dusdanig worden erkend. Online haatberichten over bijvoorbeeld het uiterlijk van een bekende vrouwelijke presentator worden lang niet altijd als een vorm van discriminatie gezien. Dit komt doordat negatieve stereotypen over vrouwen helaas nog steeds zijn ingebakken in onze samenleving. Er zou daarom veel meer ingezet moeten worden op de bewustwording van online seksisme om er ook daadwerkelijk wat tegen te kunnen doen. Voor sommigen lijken seksistische berichten misschien onschuldig of een ‘grapje’, maar ze creëren een klimaat van angst, intimidatie en onveiligheid.

Uit onderzoek van Movisie komt bovendien naar voren dat online discriminatie gevolgen kan hebben in real life. Zo heeft online discriminatie net als offline discriminatie schadelijke gevolgen voor de gezondheid van de slachtoffers. Soms heeft het tot gevolg dat mensen zich meer terugtrekken uit de samenleving. Ook vertonen mensen die seksistische berichten hebben geschreven op Twitter meer seksisme in het echte leven en beoordeelden ze vrouwelijke sollicitanten lager.

Movisie wil daarom via het project #DatMeenJeNiet jongeren bewust maken dat alle vormen van online discriminatie, waaronder seksisme, niet acceptabel zijn en dat je er iets tegen kunt doen. Zoals het melden bij een platform of instantie of je er tegen uitspreken. Uit de acties van de jongeren die deelnemen aan #DatMeenJeNiet blijkt dat uitspreken loont. Volgers van #DatMeenJeNiet geven aan dat ze door de upstanders meer kennis hebben over en zich meer bewust zijn van verschillende vormen van (online) discriminatie.

Joline Verloove, Adviseur, trainer en projectleider, Movisie

Meer binnen de rubriek Vrouwen