Dit is een expertquote van Marion van Happen, HeadFirst Group, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Vorig jaar veel meer datalekken door cyberaanvallen gemeld - NRC
Steeds meer mensen krijgen te maken met datalekken door cyberaanvallen, blijkt uit de ‘Rapportage Datalekken 2021’ van De Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het aantal meldingen is in 2021 met 88 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.
Eerder meldde het CBS ook dat in 2021 17% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder – bijna 2,5 miljoen mensen – aan slachtoffer zijn geweest van online criminaliteit, zo meldt het CBS. Meldingen over hacken (7%) en aankoopfraude (10%) kwamen het meeste voor. Mensen in de leeftijdsgroep 15 tot 25 jaar zijn het vaakst slachtoffer van het hacken van een account of apparaat, gevolgd door mensen van 25 tot 45 jaar oud.
Minimaliseren van risico’s
Voor een opdracht voeren hoogopgeleide zelfstandig professionals veel werkzaamheden online uit op een computer, laptop of telefoon. Daardoor lopen zij meer risico om slachtoffer te worden van online criminaliteit. Om te voorkomen dat gevoelige informatie in handen komt van andere partijen, is het belangrijk het risico om gehackt te worden zoveel mogelijk te minimaliseren. Bijvoorbeeld door het regelmatig maken van een back-up van kritische gegevens, het draaien van maandelijkse software updates en het gebruik van twee- of multifactor authenticatie voor toegang tot e-mail en remote access.
Helaas is het niet altijd mogelijk om online criminaliteit helemaal buiten te sluiten. Gelukkig is hiervoor een verzekering tegen cyberrisico’s. Deze helpt bij een beveiligingsbreuk, cyberaanvaal, cyberbedrog, cyberfraude of hacking. Daarnaast dekt het digitale aansprakelijkheid en kosten zoals het verder beperken van schade, het herstellen van verloren data, software, reputatie én misgelopen omzet. Dankzij onze samenwerking met verzekeringspartner Alicia Benefits kunnen wij zelfstandigen faciliteren met zo'n verzekering. Zodat zij hun focus kunnen houden op het ondernemerschap en zorgeloos kunnen werken.
Marion van Happen, CEO, HeadFirst Group