Dit is een expertquote van Jorg van Heesbeen, Jedlix, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Zonneplan: bijna helft stroom komt van windmolens en zonnepanelen
Mede door de komst van de vele laadpalen is het stroomnet in Nederland behoorlijk vol geraakt, schrijft Trouw. Dat is overdreven.
Pas als een groot deel binnen een woonwijk elektrisch gaat rijden, kan dit leiden tot lokale pieken en beperkte capaciteit. Maar zo ver zijn we nog lang niet. Meer en meer elektrische rijders maken gebruik van diensten om het laden slim te plannen. Zo kunnen pieken op het net, bijvoorbeeld in de avond, worden vermeden.
Met de hogere stroomprijzen en de komst van zonnepanelen is de drijfveer ook groter voor mensen met een elektrische auto om dit te doen. De ontwikkelingen op het stroomnet bevestigen wel het belang om het slim laden van elektrische auto’s verder gemeengoed te maken in Nederland.
Met de komst van bidirectionele elektrische auto’s is het straks zelfs mogelijk dat elektrische auto’s ook betere benutting op het net mogelijk maken. Normaal gesproken stroomt elektriciteit alleen naar de auto. Bij bidirectioneel laden wordt een elektrische auto opgeladen én gebruikt als stopcontact.
Jorg van Heesbeen, Jedlix