Ter ere van het 100-jarige bestaan is door Zijne Majesteit Koning Willem Alexander aan het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), het Koninklijk predicaat toegekend. Deze eervolle onderscheiding is de bekroning op het werk van NLR als toonaangevend technologisch kennisinstituut op het gebied van lucht- en ruimtevaart in Nederland. Het predicaat is uitgereikt door de commissaris van de Koning in Noord-Holland, Arthur van Dijk. NLR mag zich nu Koninklijke NLR noemen.
“NLR is al 100 jaar een sterk merk”, stelt de commissaris van de Koning Arthur van Dijk. “NLR is het eerste en enige onderzoekscentrum dat zich volledig richt op een duurzame, efficiënte, en veilige lucht- en ruimtevaart. Ik ben blij dat ik uw eeuwfeest kan voorzien van een feestelijke en prestigieuze bekroning.”
Michel Peters, algemeen directeur NLR: “We zijn er heel trots op dat wij voortaan het predicaat Koninklijk mogen voeren. Het is een bekroning op het werk van onze medewerkers. Hun kennis en kunde is en blijft de drijvende kracht achter baanbrekende innovaties. Het predicaat is een stimulans voor de toekomst en sterkt NLR en onze medewerkers in onze ambitie om lucht- en ruimtevaart blijvend duurzamer te maken. Dit is een enorme uitdaging en vraagt om een nog hogere snelheid van innoveren en intensieve samenwerking. De stip aan de horizon is emissieloos vliegen in 2070. Wij zijn vastbesloten om samen met de sector daarin onze bijdrage te leveren. Dit zal niet alleen meer op de evolutionaire manier gaan maar vraagt een revolutionaire aanpak waarvoor NLR outside-the-box oplossingen moeten vinden. En dat is precies wat wij gaan doen.”
Mijlpalen
NLR is al 100 jaar de ambitieuze kennisorganisatie voor toegepast onderzoek met de diepgewortelde wil om te blijven vernieuwen en is met zijn kennis en kunde een van de drijvende krachten achter de aerospace sector in Nederland en is ook internationaal een begrip. Zo ontwikkelde NLR al in 1921 als eerste remkleppen op een vliegtuig. Hierdoor remt een toestel na de landing versneld af (destijds voor een Fokker F.II). In 1962 maakte NLR de eerste digitale recorder mogelijk en paste deze toe in de DC-8 van KLM. Terwijl de belastingen aan het vliegtuig tijdens de vlucht werden gemeten, sloeg de digitale recorder real-time alle data op. In 1983 werd ’s werelds eerste infrarood astronomische satelliet IRAS gelanceerd. De satelliet van ruim 1000 kilogram is ontworpen om de volledige hemel in zes maanden te onderzoeken. Samen met Nederlandse partijen zoals Fokker ontwikkelde NLR deze satelliet. In 2012 leverde NLR het meest geavanceerde windtunnelmodel ter wereld ooit voor een tiltrotor, een combinatie van helikopter en vliegtuig in één. NLR werkte hiervoor samen met andere organisaties verbonden aan het EU-programma Clean Sky voor de ontwikkeling van schonere vliegtuigen. Deze en andere mijlpalen zijn te vinden op de speciale NLR jubileum website (zie: https://www.nlr.nl/nlr-100-jaar/mijlpalen/).
Over Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR)
Na de Eerste Wereldoorlog had Nederland een achterstand opgelopen op het gebied van militaire luchtvaart. Op 5 april 1919 werd daarom de Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart (RSL) opgericht, de voorloper van het huidige NLR. In de loop van de tijd is het takenpakket uitgebreid van kennis en regelgeving voor de militaire luchtvaart naar de civiele luchtvaart en ruimtevaart. De werkzaamheden van NLR beslaan intussen het volledige spectrum van Research Development Test & Evaluation (RDT&E). Bedrijven en overheden kunnen bij NLR terecht voor activiteiten op het gebied van validatie, verificatie, kwalificatie, simulatie en evaluatie.
Het huidige NLR is de kennisorganisatie voor toegepast onderzoek voor de lucht- en ruimtevaart en de verbindende schakel tussen wetenschap, bedrijfsleven en overheid, in Nederland en internationaal. Met de kennis en kunde van zijn medewerkers en de inzet van zijn research infrastructuur werkt NLR er aan om lucht- en ruimtevaart duurzamer, veiliger, efficiënter en effectiever te maken. Bij NLR zijn 630 medewerkers werkzaam, verspreid over de vestigingen in Amsterdam, Marknesse, Schiphol en Noordwijk.
Dit is een origineel bericht van Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum
Ga naar alle berichten van deze organisatie.