Utrecht, februari 2019 – Het Juridisch Loket hielp afgelopen jaar bijna 740.000 klanten met juridische vragen. De website werd ruim 2,6 miljoen keer bezocht. Ten opzichte van 2017 nam vooral het aantal huurvragen toe.
Het Juridisch Loket helpt bij juridische vragen, conflicten en geschillen. In 2018 wisten weer vele mensen het Juridisch Loket te bereiken voor gratis juridisch advies. Het Juridisch Loket zag met name het aantal huurvragen stijgen met 10% (77.100 vragen) ten opzichte van 2017.
De gunstige woningmarkt heeft zijn weerslag op de huurmarkt. Directeur Jan Albert Waal: “Vaak is de aard van de vragen aan het Juridisch Loket een weerspiegeling van wat er speelt in de maatschappij. Huiseigenaren verkopen met winst hun huis en zeggen huurcontracten op. Steeds meer huurders komen bij het Juridisch Loket met vragen over huuropzegging.” Vragen over het beëindigen van de huurovereenkomst door wanbetaling zijn daarentegen met 11% afgenomen. Huurders lijken minder moeite te hebben om de maandelijkse huurkosten te betalen.
“Wij helpen veel klanten met huur- en buurvragen”, zo zegt Waal, “maar ook vragen over arbeidsrecht en familierecht worden vaak gesteld”. Veel burgers zijn via de website van het Juridisch Loket al goed geholpen door de informatie en de vele voorbeeldbrieven die gedownload kunnen worden. Maar er blijft altijd een grote groep die minder zelfredzaam is of een ingewikkelder vraag heeft. Deze mensen kunnen bellen (0900-8020 0,25 ct p/min) of langskomen in een van de 30 vestigingen.
Het Juridisch Loket is een eerstelijns rechtshulpverlener die er op gericht is het recht voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken. Klanten krijgen er een gratis persoonlijk juridisch advies van een van de 300 hoogopgeleide juristen die bij het Juridisch Loket werken.
Dit is een origineel bericht van Het Juridisch Loket
Ga naar alle berichten van deze organisatie.