'Consumenten mogen misleidende Black Friday-deals vernietigen'

• DAS

Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Sinds 2022 zijn de regels voor het geven van kortingen aangescherpt. Ondernemers moeten eerlijk zijn over prijzen en kortingen om boetes te voorkomen.

Bescherming tegen misleidende prijsinformatie

De wetgeving verplicht ondernemers om duidelijk en ondubbelzinnig de prijzen van producten en diensten aan te geven. Dit betekent dat de prijs inclusief btw en eventuele andere kosten moet zijn. Het doel van de regeling is consumenten te beschermen tegen misleidende prijsinformatie en oneerlijke handelspraktijken.

30-dagenregel

Bij aankondigingen van kortingen moet de verkoper de laagste verkoopprijs aangeven die van toepassing was gedurende een periode die niet korter mag zijn dan dertig dagen voor de toepassing van de korting, de zogenoemde 30-dagenregel.

Te hoge adviesprijzen misleidend en verboden

Sommige winkels gebruiken structureel te hoge "voor-prijzen" waardoor de korting groter lijkt. Dit is misleidend en verboden. Nepkortingen kunnen worden beschouwd als een oneerlijke handelspraktijk.

Juridische gevolgen

Als ondernemers zich niet aan de regels houden, riskeren ze juridische gevolgen. Consumenten kunnen overeenkomsten vernietigen die zijn gesloten op basis van misleidende kortingen. Daarnaast kan de ondernemer een boete van de ACM krijgen.