Supermarktomzet maart laat daling zien door verschuiving Pasen
Dongen, 7 april 2017 – De supermarktomzet is in maart 2017 met 0,7% gedaald naar € 3,37 miljard (€ 3,39 miljard maart 2016). De omzet per kassabon steeg met 1,8% naar € 23,19 (€ 22,77 maart 2016) maar het aantal uitgegeven kassabonnen daalde in maart 2017 met 2,5 %.
De omzetdaling wordt echter veroorzaakt doordat Pasen in een andere maand valt; deze viel vorig jaar in maart (week 12) en dit jaar in april (week 15). Volgens de prognose zal de Paasomzet in 2017 alle records verbreken.
Tijdens Pasen meer aandacht voor tijdelijk luxer merk
Supermarktformules verkopen tijdens Pasen veel tijdelijk assortiment onder eigen merk. Vooral de luxe bovenkant van het eigen merk wordt met Pasen naar verhouding veel verkocht (bv AH Excellent, PLUS Moment en Lidl Delicieux). Er worden veel folders ingezet om het luxe assortiment onder de aandacht te brengen. De top 5 artikelen met Pasen zijn paasbrood, toastjes, ijs desserts, voorgebakken brood en chocolade. Nieuw in de Paas top 15 zijn de assortimentsgroepen overige zuivel (room) en buitenlandse kaas. Dit gaat ten koste van rundvlees en aperitieven.
Zie onderstaande gegevens voor meer informatie
Dit is een origineel bericht van GfK
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
24 DEC 2024