Wereld betaalt sneller, Nederland langzamer

10 MEI 2019 10:00 | Euler Hermes

Wereldwijd worden facturen iets sneller betaald. Dat geldt niet voor Nederland. Ons land laat juist een opmerkelijke verslechtering zien van het betaalgedrag. Dat blijkt uit onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes.

Euler Hermes onderzocht de wereldwijde Days Sales Outstanding (DSO); het aantal dagen dat facturen gemiddeld open staan. Volgens de onderzoekers is er sprake van een trendbreuk: in 2017 bereikte de DSO wereldwijd een hoogtepunt (66) en loopt nu terug. Ook voor volgend jaar wordt een verdere daling verwacht. Daalde de DSO wereldwijd in 2018 met -1 dag, in Nederland was er sprake van een toename van +4 dagen.

Wereld betaalt sneller, Nederland langzamer

Johan Geeroms, Hoofd Risk Underwriting Euler Hermes Nederland: “Wij zien de wereldwijde verlaging van de DSO als een signaal van voorzichtigheid. Bedrijven kijken scherper naar hun openstaande facturen. Zo worden ze bijvoorbeeld iets strenger met hun betalingsvoorwaarden. In Nederland blijven facturen juist langer open staan. In 2018 kwamen er 4 dagen bij.” Geeroms benadrukt dat Nederland (met een DSO van 53 dagen) nog steeds tot de best betalende landen ter wereld behoort. “Al zijn we binnen de Top 10 wel gezakt van de 2e naar de 7e plaats.” 

Een eenduidige verklaring van de verslechtering van het Nederlandse betaalgedrag heeft Geeroms niet. Wel verwijst hij naar voorzitter Jacco Vonhof van MKB Nederland die onlangs aan de kaak stelde dat steeds meer grote bedrijven de uiterste grens opzoeken van de wettelijk verplichte betaaltermijn. “Het zo lang mogelijk uitstellen van betalingen zien de grote bedrijven als een vorm van cashmanagement”.

 “Onzichtbare banken”

Wereldwijd stonden facturen vorig jaar 65 dagen open. Zoomen we in dan blijken de verschillen per land en regio groot. Bovenaan staat als beste betaler Nieuw-Zeeland met een DSO van 46 dagen. Onderaan bungelt China met 92 dagen. Vlak daarboven staan Griekenland (90), Italië (86), Marokko (84) en Turkije (79). “Dit zijn landelijke gemiddelden. Kijk je dieper dan blijkt bijvoorbeeld dat in China 25% van de bedrijven langer dan 4 maanden moeten wachten op hun geld. Er is voortdurend een enorm hoeveelheid kapitaal ‘onderweg’. Je zou kunnen zeggen dat Chinese bedrijven 'onzichtbare banken' zijn op binnenlands niveau en ook voor belangrijke handelspartners.”

Oude kwaal Zuid-Europa

In Europa valt niet alleen de verslechtering van het betaalgedrag van Nederland op. Ook heel Zuid-Europa laat een verslechtering zien. “Blijkbaar vervallen ze daar in de oude gewoonte om te laat te betalen. Als je kijkt naar de economische situatie in een land als Italië, dan is dat een heel zorgelijk signaal. Nergens is het betaalgedrag zo snel verslechterd als daar.”

Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen en een van de leiders op het gebied van (bank)garanties en incasso. Met ruim 100 jaar ervaring en 5800 medewerkers in meer dan 50 landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan B-to-B klanten in zowel klein-, midden- en grootbedrijf als multinationals, die hun debiteuren willen verzekeren. We geven bedrijven het vertrouwen om te handelen én betaald te worden. De groep heeft in 2018 een omzet van €2.7 miljard geboekt. Euler Hermes heeft een credit intelligence netwerk ontwikkeld om de financiële stabiliteit van meer dan 40 miljoen bedrijven te analyseren. De groep heeft in 2017 in totaal €962 miljard transacties beschermd. Euler Hermes, onderdeel van Allianz, heeft een AA rating van Standard & Poor’s. Meer informatie: www.eulerhermes.nl Contact Euler Hermes Nederland Sabine Weppner tel. +31 (0)73 688 96 65 sabine.weppner@eulerhermes.com Social Volg ons op Twitter Volg ons op Linkedin Volg ons op YouTube We predict trade and credit risk today, so companies can have confidence in tomorrow ________________________________________ Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include prospects, statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties. Actual results, performance or events may differ materially from those expressed or implied in such forward-looking statements. Such deviations may arise due to, without limitation, (i) changes of the general economic conditions and competitive situation, particularly in the Allianz Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets (particularly market volatility, liquidity and credit events), (iii) frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes, and the development of loss expenses, (iv) mortality and morbidity levels and trends, (v) persistency levels, (vi) particularly in the banking business, the extent of credit defaults, (vii) interest rate levels, (viii) currency exchange rates including the euro/US-dollar exchange rate, (ix) changes in laws and regulations, including tax regulations, (x) the impact of acquisitions, including related integration issues, and reorganization measures, and (xi) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.

Meer binnen de rubriek Inkoop