Van 28 tot en met 30 maart vindt in Tilburg Tweedehands het Festival plaats. Een festival met tweedehands, vintage en hergebruik als headliners. Kunstenaars in de kringloop, zeventigplussers die hun kleding verkopen of in een pop-up restaurant genaamd Bar Barba vergeten groenten eten: dit festival viert alles wat tweedehands, hergebruikt of gered is van de vergetelheid. Tilburg heeft bijna 40 tweedehands winkels, is een stad van makers en kent circulaire initiatieven zoals FREE FASHION.Kortom, de perfecte plek voor een festival met tweedehands in de hoofdrol. Dit zijn vijf highlights die je niet wilt missen:
Documentaire: Louis
Tweedehands en hergebruik leven steeds meer. En een bezoek aan een kringloopwinkel draait voor shoppers lang niet altijd om iets ‘nieuws’ kopen. Voor steeds meer mensen is zo’n bezoek een hobby, bijna zoals een museumbezoek. Het festival verbindt de tweedehands wereld graag met kunst en cultuur. Een goed voorbeeld hiervan is de documentaire Louis door Lara van Hoof. Zij vertrok met haar filmcamera naar de inbrengbalie van kringloopwinkel La Poubelle. Terwijl ze op het punt stond haar dierbare camper Louis (waar ze eerder in woonde) te verkopen, portretteerde ze bij La Poubelle mensen die iets inleveren bij de kringloopwinkel. Hoe nemen zij afscheid van wat ze inbrengen?
Zaterdag 29 maart: 14.30, 15.30 en 16.30 uur bij Theater De Nieuwe Vorst
GeneratieKloffie
Het idee van GeneratieKloffie is simpel: zeventigplussers verkopen hun kleding aan jongere vintage liefhebbers. De kleding die deze senioren droegen in hun jonge jaren. Vintage kleding van de eerste eigenaar, recht uit hun eigen kast én met een goed verhaal erbij. Een gezellig evenement waar jong en oud samen kleding, een kopje koffie en goede gesprekken kunnen delen.
Zondag 30 maart: 11.00 - 16.00 uur bij Stadstuin Theresia
Het Ware Huis
Voor Jochem en Isa, twee jonge Tilburgse ondernemers, is het duidelijk: duurzaam ondernemen is de normaalste zaak van de wereld. Of tenminste, dat zou het moeten zijn. Dus hebben ze een plan, een duurzaam warenhuis. Tijdens Tweedehands het Festival vullen ze - direct naast ons infopunt - een tot nu toe leegstaand pand met een pilot van dit warenhuis. Met een toepasselijke titel: Het Ware Huis.
Vrijdag 28 t/m zondag 30 maart: 11.00 - 17.00 uur aan Stadhuisplein 326A
Bar Barba
Eten en drinken met een tweedehands tintje? Pepijn en Gijs van Bar Barba laten je zien hoe. Dit weekend strijken ze neer in NS16. Pepijn weet als wijnkenner zijn weg te vinden, Gijs ging als chef het experiment aan en keek hoe je tweedehands in eten kunt verwerken. Een à la carte menu met onder andere geredde groenten, gewildplukte kruiden, gepensioneerde melkkoeien en 'afval' van Noordzeevis, geserveerd op een vintage servies van en in een tweedehands inrichting.
Zaterdag 29 en zondag 30 maart: 16.00 - 23.00 uur bij NS16
Free Fashion
Free Fashion: een concept van Dieuwertje Vorstenbosch en Lot van Os, dat aan een opmars bezig is. En met reden! Met hun pop-up shops met gratis kleding hebben ze inmiddels al duizenden kledingstukken gratis weggegeven. Want echt, er is al genoeg op deze aardbol. Na hun pop-up op Utrecht Centraal strijkt Free Fashion nu weer neer in Tilburg, de stad waar het allemaal begon. Vanaf Tweedehands het Festival huizen ze in bij de Textielcampus. Het hele weekend kun je hier terecht.
Vrijdag 28 maart: 12.00 - 17.30 / Zaterdag 29 maart: 9.30 - 17.30 / Zondag 30 maart: 10.00 - 16.00
in Tilburg
"Tweedehands het Festival past heel erg bij Tilburg", geeft Marc Meeuwis, directeur Citymarketing Tilburg, aan. "Hier komt een sociaal initiatief snel van de grond, werken partijen makkelijk samen en denken we in creatieve mogelijkheden." Tilburg, met een rijke geschiedenis van textiel, innovatie en vooruitgang is op weg een nieuwe standaard te zetten voor duurzaamheid en circulariteit. Naast dit festival zijn collectief 013 textiel, textielcampus, innovatieve bedrijven als Wolkat, Zillion Cycles, Vodde en Rofa hier goede voorbeelden van. "Door wie we zijn en wat we doen, laten we zien hoe Tilburg de weg vrijmaakt voor een toekomst die niet alleen duurzaam is, maar ook leuker, liever en beter", besluit Meeuwis.
in Tilburg brengt verhalen uit de stad, mogelijk gemaakt door Stichting Marketing Tilburg. De verhalen door Tilburgers over Tilburg tonen het DNA van de stad: sociaal, experimenteel en creatief. Lees hier meer over initiatieven als Tweedehands het festival en bekijk het programma.
Dit is een origineel bericht van Stichting Marketing Tilburg - (City Marketing Tilburg)
Ga naar alle berichten van deze organisatie.