64% van leraren: “Ik ben zelf verantwoordelijk voor de hoeveelheid werkdruk die ik ervaar”
In diverse sectoren is de werkdruk hoog, maar nergens is het percentage werknemers met burn-outklachten zo hoog als in het onderwijs. Werkdruk en bevlogenheid zijn actuele en soms ook emotionele thema’s. Het benoemen en bespreekbaar maken door sprekers met verrassende nieuwe inzichten is door de ruim 1400 bezoekers, bij Leraren maken het verschil op 24 mei jl., goed gewaardeerd en erg positief ervaren.
Een hoge werkdruk is niet altijd negatief en wil niet altijd zeggen dat het risico op burn-out hoog is. Werkdruk is namelijk nodig om uitgedaagd te worden en daarmee het beste uit de leerkracht en uit de leerlingen te halen. Is er geen werkdruk, dan is de kans op verslapping groot. Zit een leerkracht goed in z’n vel, heerst er een gezonde werkdruk op school en is de verhouding privé en werk in balans, dan is de kans op een burn-out beperkt. Het ideale uitgangspunt om bevlogen te raken. En bevlogen medewerkers stellen organisaties in staat superieure prestaties te leveren, omdat ze werken met passie, zich effectiever, efficiënter en klantgerichter opstellen én hogere kwaliteit leveren.
De meeste leraren voelen zich zelf verantwoordelijk voor de ervaren werkdruk
De afgelopen tijd is er in de media veel aandacht geweest voor de werkdruk die ‘van buiten’ komt. Overheid, wetgeving en bestuur werden nogal eens genoemd als nadrukkelijke oorzaak van werkdruk. Bij Leraren maken het verschil geeft echter 64% van de leraren aan zelf verantwoordelijk te zijn voor de ervaren werkdruk en 36% voelde zich niet verantwoordelijk. Opmerkelijk en haaks op de discussie op sociale media. De uitslag was onderwerp van discussie in het onderwijspanel. Natuurlijk is de regeldruk vanuit de overheid groot; echter er blijkt veel meer mogelijk dan we allemaal aannemen. Er kan ook veel meer dan we denken.
Wat kan een leraar zelf doen om de ervaren werkdruk te verminderen?
Praten met collega’s, knelpunten benoemen en vooral niet opgeven. Een leerkracht moet zich niet weg laten sturen met ‘dat moet van de inspectie’ of ‘dat moet wettelijk nu eenmaal zo’. Vele voorbeelden in presentaties en de discussiepanel tijdens Leraren maken het verschil geven aan dat dit heel vaak niet zo is. Dat is voor veel leraren een ‘eye opener’. Dat geeft weer energie, perspectief en bevlogenheid!
VGZ Zorgverzekeraar was als hoofdsponsor ook aanwezig met tips en een tool, omdat zij het belangrijk vinden dat leraren zich gezond voelen om zo als leraar het verschil te kunnen maken!
Bezoeker: “Leraren hebben eens gekozen voor het onderwijs, omdat ze het beste talent uit kinderen wilden halen. Dat is hun drive, hun passie. Laten we dan ook stoppen met alles wat daar niet aan bijdraagt! Maak dat bespreekbaar, met argumenten, wees daarin vasthoudend en zoek medestanders. Bij Leraren maken het verschil realiseer ik me dat ik niet alleen sta. Er zitten hier honderden leraren in de zaal die er ook zo over denken. Dat geeft me kracht en energie! Konden alle leraren maar in deze zaal”.
Benieuwd naar dit congres? Op 22 november wordt Leraren maken het verschil herhaald met nagenoeg hetzelfde programma. Ervaar zelf hoe je in één klap een bevlogenheidsboost kunt krijgen!
Leraren maken het verschil! wordt georganiseerd door Dyade Academy:
Dyade Academy ontwikkelt en verzorgt o.a. opleidingen voor schoolleiders en leraren in het onderwijs op gebied van (persoonlijk) leiderschap en bedrijfsvoering. In onze opleidingen maken we de verbinding tussen onderwijs, wetenschap, bedrijfsleven en sport om het onderwijs te inspireren en te motiveren. Dit doen we door praktische, compacte opleidingen te ontwikkelen. Leraren maken het verschil is een terugkerend congres voor leraren uit alle sectoren.
Dit is een origineel bericht van Dyade Onderwijs Marketing B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.