Patrick Bakhuizen
Aanleiding:
ProRail gaat trillingen van rijdende treinen in Oisterwijk en Boxtel meten | Boxtel | AD.nl
De bodem trilt. Niet door een aardbeving, maar door de steeds zwaardere vrachtauto’s en zeker ook snellere treinen die over het spoor denderen. In Oisterwijk worden zelfs rubberen overwegen getest om de overlast te beperken. Dat is één van de oplossingen om dit probleem aan te pakken. Maar er is veel meer mogelijk.
Door de toenemende bevolkingsdichtheid en de ambitie om meer goederen en personen via het spoor te vervoeren, neemt de druk op ons spoornetwerk toe. Tegelijkertijd blijkt de Nederlandse bodem op veel plekken slap te zijn, waardoor trillingen zich makkelijk verspreiden. Het gevolg? Overlast voor omwonenden, die te maken krijgen met hinderlijke trillingen en geluid.
Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden om dit probleem aan te pakken. Bij Fugro monitoren we de trillingen en adviseren we over mogelijke oplossingen. Eén van die oplossingen is het plaatsen van trillingsschermen in de grond. De exacte locatie van zo'n scherm is van belang, gelet op de grondsoort. Ook klimaatverandering heeft invloed op de bodemgesteldheid en daarmee op de verspreiding van trillingen. Continue monitoring is daarom essentieel.
Naast meten en adviseren, werken we samen met kennisinstituten aan innovatieve oplossingen. Zo wordt er onderzoek gedaan naar de maximale veilige treinsnelheid in relatie tot gewicht en de bodemgesteldheid. Door slimme combinaties van meten, voorspellen en monitoren kunnen we in de toekomst hopelijk stiller en comfortabeler wonen, zelfs langs het spoor.
Dit is een origineel bericht van Fugro
Ga naar alle berichten van deze organisatie.