Vakjury en publiek unaniem: Zuyderland wint Galjaardprijs 2021

04 NOV 2021 14:13 | Logeion

Het project ‘Belevende innovatieve communicatie rondom de coronacrisis in Zuyderland’ heeft de Galjaardprijs 2021 gewonnen. Met dit project koos medisch centrum Zuyderland voor authentieke en persoonlijke communicatie over de impact van de coronacrisis. Het publiek was het daarmee eens: 28,3% van de publieksstemmen was voor het project van Zuyderland. 3194 mensen brachten hun stem uit. De prijs wordt toegekend aan het meest innovatieve, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein.

Juryprijs

“Tijdens de coronacrisis heeft het communicatieteam van Zuyderland een grote prestatie neergezet. Niet alleen door kwalitatief mooie producten is Zuyderland een inspirerend voorbeeld voor vakgenoten, zeker ook hoe de communicatie gepositioneerd werd. Met weinig mensen en nauwelijks budget werd een imposante hoeveelheid communicatieproducten gerealiseerd. Daarbij is impact bewerkstelligd door een groot bereik, een autoriteitspositie in de regio te verkrijgen en bij te dragen aan het teamgevoel binnen het ziekenhuis door betrokken en persoonlijke interne communicatie. Na de eerste beelden uit Italië heeft Zuyderland een communicatiecrisisplan gemaakt. Iedere dag een video-update vanuit het management en dagelijks een tv-programma met L1 (regionale omroep), waren een paar van de zichtbare uitingen. Bestuur en zorgmedewerkers hebben op een open en authentieke manier gecommuniceerd. Met deze innovatieve vorm van crisiscommunicatie heeft Zuyderland laten zien dat communicatie verschil kan maken”, aldus juryvoorzitter Friso Fennema.

Galjaardparel

De Galjaardparel is toegekend aan een bijzonder project dat volgens de jury het verdient ook in de schijnwerper gezet te worden. Dit jaar is de Galjaardparel uitgereikt aan de Gemeente Rotterdam (Host City) voor de communicatie rond het Songfestival. “Rotterdam is op een moderne en rauwe manier neergezet. Met Rotterdamse daadkracht hebben ze de organisatie van het Songfestival meegekregen in hun plannen. Ondanks de coronamaatregelen is Host City er in geslaagd een brug te slaan van het festival naar de Rotterdamse samenleving. Een prachtige prestatie die door schaal, bereik, omvang en zeker creativiteit uniek te noemen is, een ‘once in a lifetime experience’”, aldus juryvoorzitter Friso Fennema.

Samenstelling jury en finalisten

Naast Friso Fennema, werkzaam als directeur Communicatie Ministerie Infrastructuur en Waterstaat, bestaat de jury uit Esther Bunnik, hoofd Communicatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Annette Klarenbeek, lector communicatie in digitale transitie aan de Hogeschool Utrecht,  Arjen van Leeuwen, eigenaar en communicatieadviseur Van Leeuwen Communicatie en Iris Reshef, directeur Communicatie NS en winnaar van de Galjaardpijs in 2020. De overige finalisten voor de Galjaardprijs 2021 waren: ABP - Reality Check 2.0ROVA - Terugwinnaars, UWV - NOW: de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid,  Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland - Jongeren Corona Campagne 'Daar doe ik het voor'.

Over Logeion, de Galjaardprijs en PubCom

Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, is met ruim 4.500 leden een inspirerende vereniging voor de gehele beroepsgroep en geeft richting en impulsen aan de voortdurende professionalisering van het communicatievak. Logeion inspireert en faciliteert de beroepsgroep om steeds beter te worden. Daarnaast neemt de beroepsorganisatie het voortouw in de positionering van het vak en de beroepsgroep. De Galjaardprijs is vernoemd naar Chiel Galjaard; een van de oprichters van de Vereniging voor Overheidscommunicatie, een voorloper van Logeion. Galjaard was hoofd Voorlichting van de gemeente Den Haag, maar vooral opleider. Logeion organiseert al 22 jaar PubCom, het Nationaal Congres Publieke Communicatie, dat tot voorheen de Galjaarddag heette.

Meer binnen de rubriek Pr en communicatie