Chatbot beantwoordt historische vragen aan virtuele Vader des vaderlands
Alle vragen aan Willem van Oranje (1533-1584) kun je vanaf vandaag kwijt op www.chatmetwillem.nl. Op zijn geboortedag, 24 april, komt Willem de Zwijger virtueel tot leven dankzij een slimme educatieve chatbot. Makers Helpr en ThiemeMeulenhoff wekken hiermee onze Oranje-geschiedenis tot leven voor iedereen die interesse heeft in de wortels van ons Koningshuis.
Waarom heet u eigenlijk Van Oranje? Met wie was u getrouwd? Hoe zat dat met de Akte van Verlatinghe? Hoe kwam u aan uw einde? Wat is je lievelingshuisdier? Het zijn zomaar wat vragen die je zou kunnen hebben aan Willem van Oranje alias Willem de Zwijger. Onze Vader des vaderlands loodste de Nederlanden door de Tachtigjarige Oorlog, wat uiteindelijk uitmondde in de onafhankelijkheid in 1581. Op www.chatmetwillem.nl kunnen bezoekers van alle leeftijden vragen stellen aan Willem van Oranje. De virtuele Willem beantwoordt de vragen direct online.
Chatmetwillem.nl is een spin-off van de educatieve chatbot van Helpr voor de onderwijsmethode Feniks (geschiedenis) van ThiemeMeulenhoff. Chatmetwillem.nl is voor iedereen die belangstelling heeft in het leven van Willem van Oranje (1533-1584) en de geschiedenis daaromheen. Makers van de chatbot zijn Helpr.nl en ThiemeMeulenhoff. Zij bieden deze gratis chatbot aan ter ere van Koningsdag 2019.
Leren met chatbots
Helpr en ThiemeMeulenhoff werken sinds begin dit jaar samen bij de ontwikkeling van chatbot-technologie voor digitale lesmethodes. Helpr ontwikkelt didactische chatbots die niet alleen het antwoord op een vraag geven, maar ook een dialoog aangaan met de leerling. Chatbots kunnen zo een deel van de uitleg van docenten overnemen. Die krijgen hierdoor meer tijd voor leerlingen die extra uitleg nodig hebben of die sneller door de lesstof gaan. Leerlingen vinden chatbots vaak een leuke aanvulling op de les.
Educatief kadootje
Jaap Koelewijn, oprichter van Helpr: ‘In onze chatbots passen we didactische technieken toe om leerlingen te helpen in hun leerproces. Zo stellen sommige chatbots zelf ook vragen om leerlingen te activeren en om hun niveau te bepalen. Op basis daarvan geeft de chatbot gerichte antwoorden en eventueel extra uitleg. Bijvoorbeeld met video’s. In de chatbot met Willem van Oranje zetten we deze technieken ook in.’ Leerlingen kunnen educatieve chatbots dit schooljaar al gebruiken in verschillende methodes van ThiemeMeulenhoff, waaronder Feniks (geschiedenis) en Newton (natuurkunde).
De website www.chatmetwillem.nl is een educatief kadootje met een Oranje tintje aan iedereen die geschiedenis leuk vindt. De ervaringen met de gratis educatieve chatsite www.chatmetwillem.nl worden gebruikt om de educatieve chatbots verder te verfijnen. De virtuele Willem van Oranje blijft ook na Koningsdag bereikbaar voor iedereen die iets wil vragen aan Willem van Oranje.
Over Helpr
Helpr maakt intelligente conversationele interfaces voor het onderwijs en heeft als doel om docenten meer tijd voor hun leerlingen te geven. Helpr geeft leerlingen op een didactisch inspirerende wijze on demand antwoord op alle huiswerkvragen. Uitgangspunt is dat veel vragen en instructies in het onderwijs repeterend zijn. In 2018 was Helpr finalist bij de Accenture Innovation Awards.
Over ThiemeMeulenhoff
ThiemeMeulenhoff heeft zich in de 225 jaar van haar bestaan ontwikkeld tot ontwerper van eigentijdse onderwijsleerprocessen. ThiemeMeulenhoff werkt vanuit het motto ‘Samen leren vernieuwen’: om talenten te kunnen laten bloeien, vernieuwt ThiemeMeulenhoff het leren, samen met scholen en docenten. De uitgeverij wil leerlingen laten leren op een manier die bij ze past en die leren leuker maakt. Zo wordt leerrendement verhoogd en meer uit ieder talent gehaald. Met groeiende expertise, ervaring en leeroplossingen is ThiemeMeulenhoff een partner voor scholen in Nederland en erbuiten bij het vernieuwen en verbeteren van hun onderwijs. ThiemeMeulenhoff is trotse sponsor van Koningsdag 2019 in Amersfoort.
Dit is een origineel bericht van ThiemeMeulenhoff, Helpr
Ga naar alle berichten van deze organisatie.