Bijna 50% van de medewerkers denkt dat eigen organisatie te weinig kennis bezit voor veilig en effectief gebruik van AI.
Dat kunstmatige intelligentie (AI) kansen biedt voor bedrijven, daar lijkt geen twijfel over te bestaan. Toch blijkt uit onderzoek van Crayon Benelux dat er onder medewerkers nog veel weerstand bestaat. Zij maken zich vooral zorgen over privacy en het kennisniveau binnen de eigen organisatie.
Meer dan een kwart van de medewerkers is sceptisch over de inzet van AI. Het onderzoek laat zien dat 56% van de respondenten gelooft dat AI een positieve impact kan hebben op hun werk. Maar, hier staat tegenover dat 27% van de ondervraagden negatief reageert op deze stelling. Vooral oudere medewerkers (60+) staan minder open voor AI-toepassingen. Slechts 34% van hen ziet de voordelen, tegenover 65% van de jongere medewerkers (tot 30 jaar).
Vooral een gebrek aan kennis en de zorgen over privacy baren medewerkers zorgen. Bijna 50% van hen geeft aan dat de organisatie waar zij werken volgens hen niet beschikt over voldoende kennis om AI veilig en effectief te gebruiken. Bovendien maakt iets meer dan de helft zich zorgen over de privacy en regelgeving voor het gebruik van AI.
Volgens Michiel van Egmond, Direct Sales Manager bij Crayon Benelux, is de terughoudendheid onder medewerkers een belangrijke drempel die organisaties zullen moeten nemen, willen ze AI op grotere schaal inzetten. Hij vertelt: “Technologie maakt pas impact als ook medewerkers erachter staan. Het lijkt belangrijk om de koudwatervrees weg te nemen, bijvoorbeeld met trainingen en transparante communicatie om de voordelen en mogelijkheden van AI concreet te maken.”
Ten slotte speelt ook de vrees voor baanverlies een rol, zo blijkt uit het onderzoek. Een kleine 18% van de medewerkers vreest dat AI hun werk of de werkwijze op een nadelige manier zal veranderen. Ook vindt bijna 20% dat AI op dit moment nog te ingewikkeld is om het goed binnen de huidige processen toe te passen. Zo’n 1 op de 5 medewerkers is bang dat AI hun functie of die van collega’s overbodig zal maken.
“We merken bij Crayon dat AI bij steeds meer bedrijven onderdeel is van de business-strategie. Dat is een goede ontwikkeling, omdat een sterk data-framework steeds belangrijker wordt om succesvol te zijn”, licht van Egmond toe.
Dit is een origineel bericht van CRAYON B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.