'Corona brengt gezondere eetgewoontes nog niet definitief dichterbij'

08 DEC 2021 10:12 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Ceel Elemans, ING Bank, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Ahold Delhaize profiteert van blijvende gewoontes door pandemie 

Ahold Delhaize geeft bij de presentatie van de derde kwartaalcijfers aan dat het bedrijf blijft profiteren van de ontwikkeling dat mensen door corona meer thuis consumeren, meer online bestellen en gezonder eten. Zou de trend van gezonder eten, net als die van meer online bestellen, een blijvende kunnen zijn? In het begin van de coronapandemie stegen de totale verkopen van groente en fruit in Nederland met 4%. Hoewel veel mensen gezonder willen eten, is het maar de vraag of ze dat blijvend gaan doen.

Recent ING-onderzoek (oktober 2021) geeft aan dat per saldo consumenten nog steeds meer uitgeven aan hun dagelijkse consumptie van groente- en fruit, wat bijdraagt aan een gezonder eetpatroon. Maar het is veel te vroeg om het langetermijneffect nu te kunnen beoordelen, temeer omdat onze dagelijkse voedingsomgeving niet veel is veranderd. Dat blijkt uit bijgevoegd inzicht.

Gedragsverandering consument nodig voor blijvend resultaat

Voeding speelt een belangrijke rol bij de bestrijding van welvaartsziekten. Met het Nationaal Preventieakkoord staan overheid en bedrijfsleven samen op tegen obesitas, overmatig alcoholgebruik en roken. Eerder dit jaar oordeelde het RIVM nog dat de ambities uit het Nationaal Preventieakkoord fors achterlopen op schema. Het instituut noemt als een van de maatregelen om met grote voorlichtingscampagnes en continue aandacht van beleidsmakers de consument te stimuleren tot bewustere voedingskeuzes en een gezondere leefstijl.

Maar ook supermarkten die tijdens corona marktaandeel verloren kunnen met extra promotieactiviteiten voor versproducten klanten weer voor zich terugwinnen. Ook de groente- en fruitsector zelf zou nog meer het momentum kunnen benutten om het belang van gezonde voeding te benadrukken. Zo kan de hele keten bijdragen aan een fundamentelere verschuiving naar gezondere voedingspatronen.

Ceel Elemans is Sector Banker Food bij ING.

Meer binnen de rubriek Voedingsindustrie