Amsterdam - Uit cijfers van crowdfundingplatform voordekunst.nl blijkt dat de helft van alle donaties die ten goede komen aan culturele campagnes voortkomt uit deze twee provincies. Voordekunst haalde deze week de 25 miljoenste euro voor cultuur op sinds november 2010.
Veel kansen in de regio voor cultuur
Roy Cremers, oprichter van voordekunst: “We zien dat donateurs vaak uit dezelfde regio komen als degene die de campagne start, of waar er een publieksmoment plaatsvindt. Mensen geven graag aan makers uit de buurt, omdat die projecten vaak aansluiten bij hun eigen belevingswereld of omdat ze de maker of het project kunnen bezoeken. We zien daarom veel mogelijkheden om samen met regionale partners het geven aan creatieve projecten te stimuleren in de komende jaren.’’
Regionale partners zoals Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland, Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en Fonds 1818 maar ook gemeentes zoals Den Haag en Rotterdam droegen financieel bij aan campagnes in 2019, samen goed voor meer dan 60.000 euro.
Via platform voordekunst slaagden er in de eerste 6 maanden al ruim 330 creatieve campagnes.
Deze week werd de 25 miljoenste euro gedoneerd via het platform, dat werd opgericht aan het einde van 2010. Het platform helpt creatieve initiatiefnemers met het vinden van geld en publiek voor creatieve, kunstzinnige en culturele projecten. Dankzij de deskundige begeleiding en het gebruiksvriendelijke platform slaagt zo’n 85% van alle gestarte campagnes op Voordekunst.
Dit is een origineel bericht van Stichting Voordekunst
Ga naar alle berichten van deze organisatie.