Dit is een expertquote van Kees Jan van Vliet, Partner Finance & Technology, Boer & Croon.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Kunstmatige intelligentie is dom, maar een slim hulpmiddel
Nu de media bol staan met verhalen over de merites en gevaren van ChatGTP, besloot ik zelf eens de proef op de som te nemen. Stel, ik word als strategieconsultant door het geplaagde fietsenmerk VanMoof gevraagd of ik een verbeterprogramma voor het bedrijf kan opstellen. Ik vroeg aan ChatGTP om een opzet te genereren en binnen een paar ogenblikken kwam deze met een gedegen plan dat wat betreft de aanpak niet erg veel verschilt van hoe een echte consultant deze zou opstellen.
Vervolgens vroeg ik het programma om een artikel te schrijven over de toekomst van strategieconsultants in de tijd van AI. Het resultaat was een epistel dat zowel hout snijdt als hoop biedt voor mij en mijn collega’s. Ik citeer: “(…) Met de hulp van AI-tools, zoals ChatGPT, wordt het steeds gemakkelijker om gegevens te verzamelen en te analyseren. Het is niet langer nodig om vele uren te besteden aan het verzamelen en analyseren van gegevens, omdat AI-tools dit veel sneller en efficiënter kunnen uitvoeren. Dit betekent dat consultants meer tijd kunnen besteden aan de implementatie van de strategie en het overbrengen van de boodschap aan het bedrijf.”
“Echter, het blijft belangrijk dat consultants een goed inzicht hebben in de bedrijfsprocessen en de organisatie. Het is namelijk zo dat AI-tools alleen kunnen werken met de gegevens die ze krijgen en het is aan de consultant om te bepalen welke gegevens relevant zijn en welke niet. Daarom zal een goede consultant in de toekomst nog steeds veel nadruk moeten leggen op het begrijpen van de organisatie en het meekrijgen van mensen en organisaties met de veranderingen die de strategie met zich meebrengt.”
“Aan de ene kant maakt het gebruik van AI-tools het werk sneller en efficiënter, maar aan de andere kant moeten consultants zich aanpassen aan de nieuwe manier van werken en nog steeds nadruk leggen op het begrijpen van de organisatie en het meekrijgen van mensen met de veranderingen Door AI-tools te gebruiken om hun werkzaamheden sneller en efficiënter uit te voeren, kunnen consultants zich bezighouden met de meer complexe aspecten van de strategie en de implementatie ervan. Hierdoor zullen ze nog beter in staat zijn om de organisatie te helpen bij de realisatie van haar doelen.”
Daar valt geen speld tussen te krijgen. Een hele opluchting: AI erkent mijn toegevoegde waarde in onze maatschappij. Voorlopig nog wel…
Kees Jan van Vliet, Partner Finance & Technology, Boer & Croon