Op initiatief van de reumatologen van het Bravis ziekenhuis in Bergen op Zoom is onderzocht in hoeverre het belangrijk is om patiënten te laten bijstaan door geneeskundestudenten, zowel in het voortraject als bij het consult met de arts en de evaluatie. Dertig patiënten kregen een door sociale onderneming MedGezel opgeleide student toegewezen en het resultaat is zeer succesvol. Zowel patiënten als artsen en Medgezellen zijn blij met de resultaten die een belangrijke positieve bijdragen kunnen leveren aan de kwaliteit en efficiëntie van de gezondheidszorg.
De belangrijkste leringen die uit de pilot getrokken kunnen worden zijn:
De patiënten zijn zich na afloop meer bewust van hun ziektebeleving door een betere voorbereiding en het stellen van andere vragen;
Het effect op het dagelijks leven van de patiënt wordt in aanwezigheid van een MedGezel duidelijk beter belicht;
Patiënten ervaren de aanwezigheid van een MedGezel als plezierig;
90% van de patiënten zou nogmaals gebruik willen maken van een MedGezel; 100% van de patiënten zou een MedGezel aanbevelen aan andere patiënten;
De werkzaamheden van een MedGezel worden door de geneeskundestudenten als positief ervaren. Zij leren om de juiste vragen te stellen en om zich in te leven in de mens achter de patiënt. Dat is erg van belang voor de opleiding tot arts;
De reumatologen ervaren de aanwezigheid van een MedGezel als positief. Het geeft rust en vertrouwen aan de arts dat na afloop van het consult hun adviezen nog eens worden besproken met de patiënt.
Samen beslissen
Reumatoloog Jos Hoes zegt het als volgt: “Vaak heb ik het gevoel dat als patiënten na een consult de deur uit lopen, hebben ze het nou helemaal begrepen ? Ik wil de boodschap zo kwalitatief mogelijk overbrengen en liefst honderd procent begrepen laten worden door mijn patiënten. Daar kan een MedGezel heel goed bij helpen.”
Jack van Steen coördinator van dit MedGezel project en tevens projectleider Samen Beslissen van het Bravis Ziekenhuis: “MedGezel past precies in de in de zorgwereld steeds belangrijker wordende “Samen Beslissen” stroming. Bravis omarmt deze stroming al geruime tijd en dit innovatieve zorgconcept sluit hier naadloos bij aan.”
Ook Nationale Vereniging ReumaZorg Nederland is blij met het initiatief. Bestuurslid Diana Lewinski: “Met je reumatoloog bespreken wat je echt allemaal bezig houdt met reuma? Dat is niet makkelijk maar wel belangrijk , een persoonlijke medische coach kan je helpen om voor jezelf op te komen. Wij weten uit ervaring dat dat voor onze leden niet altijd even gemakkelijk is.”
Geneeskundestudent Mirte Bloeme ziet veel voordeel in MedGezel: “Met MedGezel ga je verder dan de opleiding en sta je naast de patiënt waardoor je de mens achter de patiënt ziet en niet alleen de patiënt met een klacht.”
Missie
Voor oprichtster van MedGezel, voormalig kinderarts Giliam Kuijpers, is het een missie: “Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van patiënten na een bezoek aan de specialist tot wel tachtig procent van de informatie is vergeten. Dat is frustrerend voor iedereen. De artsen verspillen kostbare tijd omdat ze dingen meerdere keren moeten uitleggen en worden geconfronteerd met veel vragen achteraf en de patiënt is onzeker, kan naasten niet goed informeren of doet de verkeerde dingen. Een belangrijk aspect van het MedGezel concept is tevens de leercurve van de toekomstige artsen. Het patiënten perspectief, compassie en empathie staan centraal in de opleiding en begeleiding van de medisch coaches. Daarom is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen in die stressvolle periode rond een ziekenhuisbezoek en om zoveel mogelijk artsen in spé op te leiden tot medisch coach.”
Dit is een origineel bericht van MedGezel B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.