Social media spelen een steeds grotere rol in het Nederlandse medialandschap. Dat blijkt uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2025 van Newcom, het grootste en langstlopende onderzoek naar socialmediagebruik in Nederland. Uit de verdiepende analyse blijkt onder andere dat social media voor 1 op de 8 Nederlanders de belangrijkste nieuwsbron zijn. Onder Gen Z is dat zelfs 3 op de 10.
Social media spelen een steeds grotere rol in het Nederlandse medialandschap. Dat blijkt uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2025 van Newcom, het grootste en langstlopende onderzoek naar socialmediagebruik in Nederland. Uit de verdiepende analyse blijkt onder andere dat social media voor 1 op de 8 Nederlanders de belangrijkste nieuwsbron zijn. Onder Gen Z is dat zelfs 3 op de 10.
Social media stevig verankerd in het medialandschap
Hoewel tv-kijken over de hele linie nog altijd het populairste mediakanaal is, zien we een duidelijke verschuiving bij jongere generaties. Voor Gen Z zijn social media zelfs het favoriete mediakanaal, gevolgd door streamingdiensten.
Social media als nieuwsbron steeds belangrijker
Uit het onderzoek blijkt dat social media niet alleen een plek zijn voor entertainment en sociale interactie, maar ook een belangrijke nieuwsvoorziening vormen. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan dat social media hen helpt om beter geïnformeerd te zijn over de actualiteit. Voor jongeren is de impact nog groter: 3 op de 10 Gen Z’ers zien social media als hun belangrijkste nieuwsbron. Driekwart van Gen Z’ers geeft aan dat social media hen helpt om beter op de hoogte zijn van actualiteit.
Over het onderzoek
Newcom voert het Nationaal Social Media Onderzoek sinds 2010 jaarlijks uit. Naast de basisrapportage verschijnt er elk jaar een verdiepende rapportage, waarin specifieke trends en ontwikkelingen in het medialandschap verder worden onderzocht. Het onderzoek, uitgevoerd in januari 2025, is gebaseerd op 6.437 respondenten. Deze steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder.
Dit is een origineel bericht van Newcom Research & Consultancy BV
Ga naar alle berichten van deze organisatie.