HEMA boekt hogere omzet en EBITDA in eerste kwartaal 2018

• HEMA

De netto omzet van HEMA kwam in het eerste kwartaal van 2018 uit op €291,4 miljoen, een stijging van 2,8% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Het genormaliseerde EBITDA* steeg met 10,8% naar €19,5 miljoen mede dankzij een hogere brutomarge.

 Belangrijkste punten:

·         Netto omzet steeg in Q1 2018 met 2,8% naar €291,4 miljoen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar

·         Genormaliseerde EBITDA steeg in Q1 2018 met 10,8% naar €19,5 miljoen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar

·         Online omzet steeg in Q1 2018 met 25,0% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar

·         Netto verlies in Q1 2018 meer dan gehalveerd tot €6,0 miljoen van €12,4 miljoen in Q1 2017

·         Groep like-for-like-consumentenomzet in Q1 2018 daalde licht met 1,1% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met name door ongunstige weersomstandigheden in Europa en stakingen in Frankrijk

Tjeerd Jegen, CEO HEMA: “We hebben in het afgelopen kwartaal onze financiële resultaten verder verbeterd. Niet alleen is onze omzet en bedrijfsresultaat gestegen, maar we hebben ook ons nettoverlies aanzienlijk verkleind. Dit komt voor een belangrijk deel doordat we een hogere brutomarge hebben gerealiseerd door inkoopverbeteringen. Het slechte weer heeft veel retailers, waaronder ook HEMA, parten gespeeld. Dankzij onze commerciële initiatieven is de daling van de like-for-like-omzet beperkt is gebleven. We blijven vasthouden aan onze groeistrategie. Zo gaan we door met investeren in onze internationale expansie. Met name in Duitsland willen we de komende jaren flink groeien, omdat onze nieuwe generatie winkels goede resultaten laten zien. Ook gaan we door met investeren in e-commerce. We zijn tevreden over de online omzet die wederom in het eerste kwartaal met dubbele cijfers is gegroeid.”

Operationele resultaten

De netto groepsomzet van HEMA steeg in Q1 2018 met 2,8% naar €291,4 miljoen van €283,4 miljoen in Q1 2017. De omzetstijging werd gedreven door de opening van nieuwe winkels en een hogere online omzet (+25,0%). HEMA verkocht vooral meer kleding (+7,4%) en huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten (+2,5%). De food omzet daalde licht met 1,9%. Daarnaast heeft HEMA haar inkoop verder verbeterd en geprofiteerd van gunstige wisselkoersen waardoor de brutomarge in Q1 2018 met 185 basispunten steeg tot 48,1%. 

Genormaliseerd EBITDA

HEMA boekte in Q1 2018 een genormaliseerd EBITDA van €19,5 miljoen, dat is 10,8% hoger in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Door de betere resultaten wist HEMA in Q1 2018 haar nettoverlies verder te verkleinen tot €6,0 miljoen tegen €12,4 miljoen in Q1 2017.

HEMA internationaal

De internationale omzet van HEMA is in het eerste kwartaal van 2018 verder gestegen. In Q1 2018 groeide het internationale netwerk met 7 winkels. HEMA voegde drie winkels in Duitsland toe, twee in Oostenrijk, één in Spanje en één in het Verenigd Koninkrijk. In Frankrijk hadden de stakingen in het openbaar vervoer een negatieve impact op de omzetgroei, omdat veel HEMA-winkels op een OV-knooppunt zitten. Toch werd in Frankrijk de grootste omzetgroei geboekt (+18,9%), gevolgd door Duitsland (+17,5%). De groei in Duitsland is het gevolg van de nieuwe strategie die is ontwikkeld voor deze markt. Vanwege dit succes gaat HEMA haar expansie in Duitsland versnellen. De eerste resultaten van de nieuwe winkels in Oostenrijk zijn eveneens zeer bemoedigend. Binnenkort opent HEMA meer winkels in Oostenrijk en na de zomer volgen de eerste winkels in het Midden-Oosten. HEMA heeft de ambitie om in 2018 25 tot 30 winkels te openen buiten de Benelux.

Verkenning strategische opties

Zoals eerder aangegeven, worden de strategische opties voor de toekomst van HEMA samen met Lion Capital onderzocht. Zolang dit proces nog niet is afgerond, zullen er geen mededelingen worden gedaan over de inhoud en de tijdsduur.

* Voor de definitie van het genormaliseerde EBITDA verwijzen wij u naar het verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële overzicht van Q1 2018. (zie “Adjusted EBITDA”)

Informatie over HEMA

Sinds 1926 maakt HEMA het dagelijkse leven van haar klanten makkelijker en leuker. De producten en diensten van HEMA kenmerken zich door goede kwaliteit, een goed ontwerp voor een scherpe prijs. Bij alles wat we doen staan onze klanten op nummer één. HEMA heeft 30.000 eigen producten en diensten, meer dan 700 winkels in 9 landen, twee continenten en ruim 11.000 medewerkers.